23948sdkhjf

Förbifart får grönt ljus

Regeringsmötet 3 september beslutar ge klarteckning till Förbifart Stockholm. Leden har överklagats i omgångar, men nu vill regeringen sätta fart.
Förbifart Stockholm är en drygt två mil lång motorvägssträcka som är planerad att gå från Vårby källa i söder till Häggvik i norr via bland annat en tunnel under Mälaren. Trängselavgifter liksom statliga skattemedel ska finansiera kostnaden för projektet, omkring 28 miljarder kronor.

Från politiskt håll har projektet kritiserats framför allt av miljöpartiet, MP, som bland annat fört fram ledens negativa inverkan på miljö och klimat. Dessutom anser att det finns belägg för att Förbifart Stockholm ytterligare ökar halten av farliga partiklar i hela Storstockholmsområdet. Andra tunga kritiker är Naturvårdsverket och Riksantikvarieämbetet. Till det kommer en lång rad miljöexperter. I Vårby källa där leden är tänkt att börja har Spendrups beklagat att källan är hotad, trots att bryggeriet inte längre använder källvattnet i sin produktion.

Men Alliansregeringen anser att Stockholm med sin överlastade Essingeled måste få ett nord-sydligt alternativ. Bygget är tänkt att påbörjas 2012 och trafiken kan börja rulla på Förbifart Stockholm 2020.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063