23948sdkhjf

Kirunabygget har startat

I närvaro av 100 gäster invigde infrastrukturminister Åsa Torstensson bygget av den nya järnvägen i Kiruna. Rallarhattar, trummor och tuta skapade feststämning.
Att järnvägen och Kiruna är viktiga för Sveriges ekonomi var alla invigningstalare överens om. Järnvägsprojektet är också en viktig del i samhällsomvandlingen i Kiruna: Hela staden måste flyttas för att gruvbrytningen ska kunna fortsätta på lång sikt. Stadsflytten innefattar också järnvägen som måste dras om. Normalt skulle en så stor järnvägsomläggning ta tio år i anspråk.

– I detta projekt måste det gå fortare än så, för redan 2012 ska en ny järnväg finnas färdig, sa Minoo Akhtarzand gd för Banverket.

Hon passade också på att tacka projektets medarbetare för det intensiva och effektiva arbete som gjorts hittills.

– Den nya järnvägen blir det hittills största projektet i Kirunas samhällsomvandling, både i värde och omfattning. Vi går in i en ny fas i och med denna tremiljardersinvestering. Nu är det på riktigt! Järnvägsprojektet visar dessutom med all tydlighet att de nya lösningar vi hittar för framtiden här i Kiruna, kan vara ännu bättre än dagens situation. I och med omdragningen av järnvägen, försvinner tunga transporter genom centrala Kiruna, både per tåg och lastbil, säger LKAB:s tf vd Lars-Eric Aaro .

Infrastrukturminister Åsa Torstensson sa att hon nästan tappar andan inför vad som är på gång i Kiruna. Hon hyllade också de rallare som en gång byggde den malmbana som vi har idag.

Efter Torstenssons tal dök fyra rallare upp bakom publiken. Ackompanjerade av trummor sjöng rallarna Agge Theander, Kiruna, och Steingrim Sneve, Narvik, en rallarvisa. Väl framme vid Åsa Torstensson tog de fram en rallarhatt och en varningstuta ur konten på ryggen och förärade ministern med dessa gåvor. Med rallarhatt på huvudet kunde infrastrukturministern tuta igång bygget och genast körde en hel rad med fullastade truckar fram mellan träden och grävmaskiner började jobba.

Bygget av den nya järnvägen genom Kiruna ska som nämnts vara klart 2012 och är ett samarbetsprojekt mellan Banverket och LKAB.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047