23948sdkhjf

Många kommuner sänker farten

Fyra av tio kommuner inför nya hastighetsgränser helt eller delvis i sin huvudort i år och under 2010. I många fall sänks farten – det visar SKL:s kommunenkät.
Enligt enkäten kommer 86 kommuner troligtvis att införa nya hastighetsgränser - helt eller delvis - i sin huvudort under 2009 eller 2010. Det framgår av svaren från de 196 kommuner som hittills responderat på SKL:s enkät som presenteras vid Tylösandsseminariet under tisdagen. Några politiska beslut är dock inte fattade annat än i några få fall.

Samtidigt svarar 58 kommuner att de inte kommer att införa nya hastighetsgränser under 2009 eller 2010. Övriga kommuner, 52 stycken, har inte kunnat lämna något svar i nuläget.

– Cirka 130 kommuner gick vår utbildning i handboken Rätt fart i staden under våren och det är glädjande att så pass många kommuner redan överväger att påbörja införandet av nya hastighetsgränser i sina tätorter. Redan i år överväger mer än 20 kommuner att införa nya hastighetsgränser, säger Gunilla Glasare , chef på avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad.

Av de kommuner som ligger i startgroparna för att införa nya hastighetsgränser i sina tätorter anser 86 procent att det kommer att bli mer vanligt med 40 km/tim, 73 procent anser att 50 km/tim kommer att bli mindre vanligt. 55 procent av kommunerna anser att 30 km/tim kommer att bli vanligare medan 15 procent anser att 30 km/tim kommer att bli mindre vanligt. 60 procent av kommunerna anser att 60 km/tim kommer att bli mer vanligt förekommande medan 51 procent tror att 70 km/tim kommer att bli mindre vanligt.

– Denna omställning av tätorternas hastighetsgränser kommer att ge ett viktigt bidrag till både en ökad trafiksäkerhet, bättre miljö och en ökad attraktivitet och trygghet i våra tätorter, säger Gunilla Glasare.

Det är både stora och små kommuner som överväger att - helt eller delvis - införa nya hastighetsgränser under 2009 eller 2010. Av de större kommunerna, med över 80 000 invånare, kommer troligtvis 14 kommuner att inför nya hastighetsgränser under 2009 eller 2010: Malmö, Linköping, Västerås, Örebro, Norrköping, Jönköping, Umeå, Borås, Sundsvall, Eskilstuna, Huddinge, Halmstad, Nacka, Karlstad.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078