23948sdkhjf

Allt nöjdare SL-resenärer

I SL:s senaste mätning uppger 77 procent att de är nöjda eller mycket nöjda med bolagets trafik. Mest populär är tunnelbanan medan Roslagsbanan har backat sedan 2008.
– Det är ett målinriktat och uthålligt arbete som ligger bakom de fina siffrorna, säger SL:s vd Ingemar Ziegler .

SL genomför tio gånger om året en bred undersökning där resenärerna på samtliga trafikslag - tunnelbana, buss, pendeltåg och lokalbanor – får sätta betyg på SL:s trafik och service. Under de senaste åren har resultatet pekat allt stadigare uppåt och nu är det alltså 77 procent av resenärerna som ger SL-trafiken högsta eller näst högsta betyg. Det är också första gången som samtliga trafikslag kan redovisa resultat på över 70 procent.

– Det är precis det här resultatet vi och våra entreprenörer önskat oss och arbetat hårt för att uppnå. En stor eloge ska gå till personalen som spelar en avgörande roll. Nu gäller det att dels behålla de fina resultaten, men också att våga gasa för att pressa upp kvaliteten ytterligare, säger SL:s vd Ingemar Ziegler.

SL-trafiken har i augusti 2009 två procentenheter fler nöjda kunder jämfört med augusti 2008 och sju procentenheter fler nöjda jämfört med augusti 2007.

Tunnelbana har 81 procent nöjda resenärer i augusti jämfört med 79 procent i maj. Tunnelbanan har i augusti 2009 fyra procentenheter fler nöjda resenärer än i augusti 2008.

Buss har 75 procent nöjda resenärer i augusti 2009, jämfört med 74 procent i maj. De flesta kvalitetsfaktorer visar små förändringar.

Pendeltåg
har 71 procent nöjda resenärer. Det är den högsta uppmätta siffran sedan mätningarna startade.

Lokalbanornas resultat ligger nu på 80 procent nöjda kunder jämfört med förra mätningens 88 procent. Förklaringen till nedgången är den pågående renoveringen och avstängningen av Roslagsbanan, vilket påverkat det övergripande betyget för lokalbanorna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078