23948sdkhjf

Höghastighetståg är framtiden!

Spårfordonstillverkaren Alstom med svenske vd:n Lars Kleppe gjorde reklam för svenska höghastighetståg mitt i Stockholms Central den 11 september.
– Det här är vårt sätt att profilera höghastighetståg i Sverige, vi kommer att finnas här hela helgen och nästa vecka hoppas vi få stöd för våra idéer när Gunnar Malm lägger fram sin utredning. Att bygga höghastighetståg i södra Sverige och knyta dem till snabbtågsnätet nere på kontinenten skulle ge enorma fördelar, säger Lars Kleppe till rt-forum.com.

Enligt Lars Kleppe ger byggandet av nya höghastighetsbanor genom södra Sverige en rad fördelar. En av de viktigaste är att kapacitet frigörs genom att det befintliga järnvägsnätet kan användas för regiontrafik och godstransporter. Bara om höghastighetstågen blir verklighet går det att nå klimatmålen och låta mer gods gå via järnväg, enligt Lars Kleppe.

– För drygt hundra år sedan tog våra förfäder det kloka beslutet att bygga järnvägar i Sverige. Nu ska vi bygga för våra barn och barnbarn. Och självklart ska vi satsa på den allra senaste tekniken, säger Lars Kleppe.

Alstoms vision är ett framtida Sverige där höghastighetståg knyter samman Stockholm, Göteborg och Malmö med det kontinentala höghastighetsnätet via tågtunnel under Öresund vid Helsingborg-Helsingör och över den framtida Fehmarn Bältbron ner till Tyskland.

– Ett projekt av den här storleksordningen kräver modiga politiker som vågar fatta beslutet. På måndag hoppas vi att det ska visa sig att vi får stöd för våra idéer av Gunnar Malms utredning, säger Lars Kleppe.

Det är alltså måndagen den 14 september som regeringens utredare Gunnar Malm överlämnar betänkandet Höghastighetsbanor - ett samhällsbygge för stärkt utveckling och konkurrenskraft (SOU 2009:74) till infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Utredarens uppdrag har varit att belysa om en utbyggnad av höghastighetsbanor för järnväg i Sverige kan bidra till att uppnå samhällsekonomiskt effektiva och hållbara transportlösningar. Rt-forum.com kommer att rapportera om utredningen måndag lunch.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078