Framtidens restrender
Världen förändras ständigt och våra resvanor med den. Resmål som var intressanta för tio år sedan kanske är helt ointressanta om tio år, och det av orsaker vi knappt kan ana. Internet ger oss ett smidigt sätt att hålla ordning på världens oroshärdar och på ett smidigt sätt planera vår resa för att undvika dem.
Väder, sjukdomar, ekonomikris och säkerhet är de fyra nyckelord som allt mer kommer att styra vårt resande. Eller snarare, hur vi ska slippa drabbas av dem. De reshungriga blir allt mer medvetna om världen utanför bodegorna och badstränderna. Utan Internet och resesajter som Zoover tvingas vi förlita oss på förlegad information. Det är naturligt att vi i framtiden vill försöka resa till ställen där det är säkert att vistas, så långt bort som möjligt från otrygga ställen och smittorisker. Inom 5-10 år kommer detta att bli betydligt mera uttalat och det är inte alls säkert att de traditionella resmålen står sig i konkurrensen. Även vädret, eller hotet om extremt väder, kommer att spela en allt viktigare roll när vi väljer resmål.
Nästa viktiga ord, eller kanske megatrend, är internetbokning. Denna form av resebokning har ökat exponentiellt. Om ett par år kan man kanske överhuvudtaget inte gå till en resebyrå. Flygbolagen håller själva på att bli resebyråer och bedriver allt oftare samarbeten med olika hotell. Köper man en flygbiljett kan man beställa hotell samtidigt, eller tvärtom. Flygbiljetter säljs ibland till ett orealistiskt lågt pris, bara man bokar hotell samtidigt.
Kulturresor ökar - avskildhet ett framtida krav
Puckeln på befolkningspyramiden är på väg uppåt, och köpkraften med den. Till skillnad från ungdomar, vill äldre ägna sig åt kulturella resor, gå på kurs och så vidare.
Simma med delfiner? Var ska man åka då? I första hand riktar man in sig på de 5-10 platser i världen där detta erbjuds och då spelar det mindre roll var det är. Ortsfixeringen är på väg bort och äventyren kommer i dess ställe.
Kryssningar sågs tidigare som extrem lyx, men det håller på att förändras. När man blir äldre vill man inte ägna sig åt ö-hoppning, utan vill kunna besöka kulturellt intressanta platser med mindre besvär. Hotell som klarar människor med speciella behov kommer stort. Ett typiskt behov kan vara äldre människor som gärna vill gå på olika kurser. Ekologiska hotell kommer också att få ett uppsving, eftersom moderna människor vill kunna känna att de inte skadar naturen på semestern.
Asien håller också på att öka i popularitet, trots de uppenbara säkerhetsriskerna. Tidigare fanns det bara 5-10 destinationer att välja på, men nu finns det 50-60, där var och en kan välja den säkraste. Östeuropa håller på att återta sin forna plats som semesterparadis. Kroatien, till exempel, är på väg att bli en storspelare på marknaden, trots att det knappt existerade för några år sedan.
Semesterlägenheter och olika former av avskilt boende blir allt viktigare när till exempel två familjer reser för att först och främst vara tillsammans, eller om man reser för att fira farmors sextioårsdag, till exempel. Hoppa och skrika på stranden är inte ett alternativ till lugna middagar i avskildhet för två personer som vill fira sin bröllopsdag.
All inclusive - ekonomisk lösning i kärva tider
På sextiotalet fanns det knappast frånskilda föräldrar, men nu finns de, och de vill ut och resa. En ensam mamma med barn vill också kunna ta en weekend i Rom. Förbetald semester innebär att man kan resa utan drabbas av extrautgifter. Kolla bara på Zoover vad som ingår, i verkligheten. Det hotellet påstår är inte alltid sanningen. Utspädda drinkar och kall mat är ett bra sätt att spara, för hotellen, men det kommer att slå tillbaka.
Affärsresor med kombinationer
Affärsresor kommer att i högre grad användas för att ytterligare motivera medarbetarna. Nordeuropeiska företag har börjat hyra hus i Spanien och flytta ned en del av personalen på en vecka, så de kan arbeta via internet på dagarna och ha trevligt på kvällarna. Andra metoder som börjar bli populära är tjänsteresor med familjen till trevliga ställen, på så sätt att den anställde är på kongress på dagen, men kan vara med sin familj på kvällen, efter att ha fullgjort sin arbetstid.
Zoover, Twitter och Facebook
Det är uppenbart att alla sociala nätverk som finns på Internet idag hjälper till att sprida information om semestermål på ett sätt som aldrig varit möjligt förr. Vänner ser de semesterbilder du lagt upp, de pratar med sina vänner och så sprider det sig som en löpeld. Det här är starkare än någon annonsering i dagspressen, eftersom källan är pålitlig och personlig.
Twitter kan ge ögonblicksrapporter från ditt semestermål. Hur varmt är det i bassängen just precis nu? Hur är vädret? Hur dyra är drinkarna? Det är svar man aldrig kan få av en resebyrå.
Zoover och andra semestersajter håller på att vränga branschen ut och in. Alla som så önskar kan se bilder från semesterorten, man kan se filmer och på Google Maps kan man till och med själv verifiera hur långt det är till stranden och föreställa sig hur området runt omkring ser ut.
Resandet kommer att bli allt mer användarvänligt, samtidigt som resenärerna kommer att ha högre ställda förväntningar. Samtidigt skaffar man sig flera valmöjligheter om man är bättre förberedd. Besviken på något kommer man alltid att bli, men med recensionssajter som Zoover minskar besvikelsen betydligt eftersom man kan undvika de värsta problemen innan man ens hunnit fram. Zoover gör skäl för sin logotyp: Du kunde ha vetat om det .