23948sdkhjf

Europabanejubel i Skåne

Utredaren Gunnar Malm förordar Europabanan som sträckning för en framtida höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Malmö. Förslaget bejublas i Skåne.
Europabanan innebär en sträckning längs E4:an från Stockholm via Jönköping och Helsingborg till Malmö. Dessutom föreslås en kompletterande sträckning från Markaryd via Hässleholm till Malmö. Förslaget välkomnas av Helsingborg som, tillsammans med flera andra kommuner, verkat för sträckningen längs E4:an.

– Vi tycker att utredaren kommit till rätt slutsats. Vi har hela tiden hävdat att det finns klara fördelar med en sträckning längs E4. Den öppnar upp en helt ny marknad för järnvägen som starkt kommer att bidra till en ökad regional utveckling i banans omland. Dessutom är miljövinsterna tydliga, säger Peter Danielsson , kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad.

– Det är oerhört positivt för hela Skåne att utredaren föreslår en förgrening av höghastighetsbanan från Markaryd och söderut. Det är en tätbefolkad region med stor framtida efterfrågan på snabba kommunikationer. Att utredaren kommit till slutsatsen att det finns underlag för både en sträckning via Helsingborg mot Malmö samt via Hässleholm mot Malmö är ett bevis på att Öresundregionen representerar en knutpunkt i Nordeuropas framtida höghastighetsnät, säger Peter Danielsson.

Även Region Skåne ser fördelarna med en höghastighetsjärnväg genom Skåne:

– En framtida höghastighetsjärnväg genom Skåne kommer att öka regionens konkurrenskraft. Redan idag är vår geografi en konkurrensfördel med en stor befolkning på en relativt liten yta, korta avstånd och närhet till kontinenten. En höghastighetsjärnväg frigör dessutom kapacitet på våra idag hårt belastade järnvägar, säger Jerker Swanstein , regionstyrelsens ordförande, Region Skåne.

FAKTA/Europabanan
Europabanan, som sträcker sig längs E4:an - från Stockholm via Jönköping till Helsingborg, är ett av totalt fyra sträckningsalternativ som utredningen tittat på söder om Jönköping. Denna sträckning innebär att höghastighetsjärnvägen följer ett redan existerande stråk, vilket gör byggandet enklare att genomföra, och med relativt låg anläggningskostnad. Sträckningen innebär dessutom att Södra stambanan avlastas och kapacitet för godstrafik frigörs.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079