Rödgröna gillar höghastighetståg
De rödgröna välkomnar höghastighetståg. En strategiskt viktig satsning för Sveriges konkurrenskraft och för att minska transportsystemets klimatpåverkan, enligt S, MP och V.
– Utredaren har gjort ett gediget arbete och vi delar hans uppfattning att man ska se höghastighetsbanorna som ett brett samhällsbyggnadsprojekt. Det är positivt att utredaren inte bara betraktar höghastighetsbanorna utifrån ett klimatperspektiv utan att man också tydliggör de stora övriga samhällsekonomiska nyttorna. En modern järnväg är en nyckel för att värna Sverige långsiktiga konkurrenskraft, säger Lena Hallengren (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.
– Höghastighetstågen är en strategiskt viktig satsning för att lösa klimatfrågan och för att skapa morgondagens transporter. Det finns inte tillräckligt med utrymme i järnvägssystemet för att möta den ökande efterfrågan. Det är idag för trångt på spåren för att klara alla pendel- och godståg samt X2000 utan förseningar. Därför måste det byggas ny kapacitet även mellan storstäderna, säger Karin Svensson Smith (MP), ledamot av riksdagens trafikutskott.
– Man måste noga fundera på hur det här ska finansieras. Det är viktigt att byggandet av höghastighetsbanorna inte tränger ut andra viktiga satsningar i järnvägssystemet. Samtidigt får höghastighetstågen inte bli ett statusresande för de rika, vilket kan bli följden om man höjer banavgifterna kraftigt, säger Peter Pedersen (V), ledamot av riksdagens trafikutskott.
– Vi rödgröna har länge varit överens om att påbörja en etappvis byggnation av höghastighetsbanorna. Men mitt intryck är tyvärr att regeringspartierna är splittrade i frågan. Anders Borg har vid flera tillfällen utryckt sitt starka motstånd mot alla tankar på höghastighetsbanor. För Sveriges skull hoppas jag att Moderaterna ändrar inställning så att vi får en bred politisk uppslutning kring detta viktiga framtidsprojekt, säger Lena Hallengren.