23948sdkhjf

VisitSweden får 5 miljoner extra

Regeringen ger VisitSweden, regeringens och näringens gemensamma marknadsföringsbolag,ökade anslag med 50 miljoner per år.
VisitSweden som sköter marknadsföringen av Sverige utomlands kommer få ökade anslag med 50 miljoner per år. En ökning som efterfrågats av näringen under en längre tid och som nu kommer i ett skede när ökad marknadsföring är avgörande för att kunna bibehålla den ökade marknadsandelen som en svagare kronkurs har resulterat i.
- Det är oerhört glädjande besked, säger Mats Hulth, VD för SHR. Näringen har efterfrågat en ökning då man sett behovet av detta under de senaste åren. Det är även glädjande att näringsministern nu insett att besöksnäringen har varit underskattade, säger Mats Hulth.
Den svenska besöksnäringen sysselsätter idag 160 000 helårsanställda, vilket är mer än till exempel den samlade fordonsindustrin. Vidare är man den näring som sysselsätter störst andel unga och personer med utländsk bakgrund.
- Det ökade anslagen kommer helt klart att gynna sysselsättningen under en längre tid. Vi ser att behovet är stort men att de nya anslagen kommer att räcka en bit på vägen, säger Mats Hulth.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078