Lundin bra för entreprenörerna
Entreprenörens ställning stärks med en ny kollektivtrafiklag. Det anser Bussbranschens Riksförbund, BR som nu lämnat sitt remissvar till Ulf Lundins utredning.
BR delar regeringens och utredningens åsikt om att svensk kollektivtrafik är i behov av genomgripande reformering. Särskilt glädjande är regeringens tilltro till entreprenörernas förmåga att utveckla kollektivtrafiken och tillgodose resenärens behov. En ökad konkurrens, som tillsammans med resenärsfokus är ledstjärnan i utredningsförslaget, leder till större kostnadseffektivitet och är samtidigt en drivkraft till utveckling av kollektivtrafiken. En ökad kostnadseffektivitet leder till mer kollektivtrafik för pengarna, vilket är en förutsättning för att uppnå branschens målsättning med en fördubblad kollektivtrafik.
BR har under flera år arbetat aktivt för en regelreformering av kollektivtrafiken genom:
• att beställaren får en strategisk och samordnande roll gällande kollektivtrafiken.
• att entreprenören får ett större ansvar för resenären och utveckling av tjänster.
• att den tydliga kopplingen mellan resande och intäkter leder till att entreprenören aktivt arbetar för att locka fler resenärer till kollektivtrafiken.
• att nationella funktionella krav avseende bussar (säkerhet, tillgänglighet m.m.) införs.
• att funktionella krav avseende trafikupplägg införs och att entreprenören gör tidtabellen efter funktionella krav avseende närhet till hållplats, öppningstider, frekvens och belastning m.m.
• att invändningsrätten för huvudmän gällande linjelagd busstrafik typ expressbusstrafik och/eller flygtransferbusstrafik tas bort.
• att kommuner har en aktiv roll i framkomlighets- och bussprioriteringsarbetet och att kollektivtrafiken blir en fastställd norm för kommunernas fysiska planering i plan- och bygglagen.
• att dagens huvudmannamonopol tas bort och att alla busstrafikbolag tillåts att på egna meriter köra linjelagd kollektivtrafik inom lagstiftningens ramar.
Utredningsförslaget uppfyller i stora delar BRs vilja att förändra nuvarande regelverk, men det finns också brister, särskilt beträffande den föreslagna trafikförklaringsmodellen, som därför måste omarbetas och utvecklas vidare i den proposition som regeringen ska skriva.
Inför arbetet med propositionen ser vi fram emot att regeringen tar till sig våra och andra remissinstansers synpunkter och presenterar ett väl genomtänkt förslag som ger möjlighet att utveckla svensk busstrafik. Väljer regeringen att omarbeta utredningsförslaget på väsentliga punkter är det viktigt att remissinstanserna på nytt har möjlighet att yttra sig över ett sådant förslag. Annars kan vi få en ny kollektivtrafiklag som ingen egentligen tror på. Det vore förödande, i en tid när alla är ense om att svensk kollektivtrafik måste utvecklas och ta marknadsandelar – för resenärernas, klimatet och företagens och därmed jobbens skull.