23948sdkhjf

BR: Lundin på rätt väg

Förslaget till ny kollektivtrafiklag ger expressbusstrafiken rätt att ta upp resenärer inom ett och samma län – ett steg i rätt riktning enligt Bussbranschens Riksförbund, BR.
Bussbranschens Riksförbund, BR, arbetar aktivt för att dagens lagstiftning kring lokal och regional kollektivtrafik nu ska förändras så att beställaren får en strategisk och samordnande roll gällande kollektivtrafiken och att entreprenören får ett större ansvar för resenären och utveckling av tjänster. Att expressbusstrafiken får laglig rätt att ta upp resenärer inom ett län är ett absolut krav. Detta föreslås också i ”Utredning om ny kollektivtrafiklag”.

– BR är positiv till flera av de förändringar som utredningen föreslår. Dock har vi ett antal synpunkter, önskemål om vidare utredningar och förslag till ändringar i delar av modellen, säger Anders Lundström , vd Busslink i Sverige AB och ordförande i BR.

BR ger i sitt remissvar på utredningen regeringen en eloge för de tydliga direktiven till utredningen, vilken nu föreslår konkreta lösningar på de problem som den samlade kollektivtrafikbranschen länge pekat på.

– Vi tror att vi som företag i direkt dialog med resenärerna har alla möjligheter att utveckla tjänster som innebär att vi kan locka fler att ställa bilen och i stället ta bussen. Inför det kommande arbetet med propositionen ser vi fram emot att regeringen tar till sig våra och andra remissinstansers synpunkter och presenterar ett samlat förslag som ger möjlighet att utveckla svensk busstrafik i framtiden. Detta för resenärernas, klimatet, företagens och därmed jobbens skull, säger Anders Lundström.

BR har inom förbundet haft en bred förankringsprocess kring utredningsförslaget under året. BR har samlat in erfarenheter och synpunkter från medlemmarna i hela Sverige, vilka utgör grunden för förbundets remissvar.

– I den nya lag som regeringen nu ska lägga fram vill vi se möjligheter till en tydligare koppling mellan antal resande och de intäkter entreprenörerna får, då det i sig leder till att entreprenören aktivt arbetar för att locka fler resenärer till kollektivtrafiken. Det kräver att funktionella krav avseende trafikupplägg införs och att entreprenören får ökat inflytande över hur tidtabellen utformas, säger Anders Lundström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062