Lundin öppnar för russinplockning
Svensk Kollektivtrafik lanserar ett nytt förslag för framtidens kollektivtrafik – utredaren Ulf Lundins förslag är för ensidigt, enligt branschorganisationen.
– Svensk Kollektivtrafik har i grunden en positiv inställning till ökat marknadstillträde. Men vårt förslag, till skillnad från utredarens, utgår från resenärens behov av ett samordnat och enkelt kollektivtrafikssystem, säger Christer G Wennerholm (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik.
Den största skillnaden mellan de båda förslagen är reglerna för marknadstillträde. I Svensk Kollektivtrafiks förslag måste operatören ta på sig ett helhetsansvar, både för samhällsköpt och kommersiell trafik. Först efter det att trafiken upphandlats i en regions olika delar bör man i steg två tillåta fritt tillträde till marknaden för andra operatörer. Utredaren Ulf Lundin föreslår däremot att marknaden redan i steg ett ska vara öppen för operatörerna att bedriva renodlad kommersiell trafik utan ansvar för helheten.
– Vi menar att Lundins förslag innebär en alltför stor risk för russinplockning vilket i sin tur kan medföra att kollektivtrafiken som system slås sönder. Vårt förslag till ny affärsmodell är framtagen med utgångspunkt från resenärernas behov av samordning och långsiktighet och leder dessutom mot vårt mål att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel, säger Charlotte Wäreborn Schultz , vd på Svensk Kollektivtrafik .
– Det kan vara lämpligt att redan nu, inom ramen för nuvarande lagstiftning pröva hur det fria marknadstillträdet i steg två fungerar i praktisk tillämpning. Svensk Kollektivtrafik tar därför initiativ till en pilot i någon del av landet där det finns ett intresse från berörd beställare och operatör att genom ökad konkurrens ge resenärerna en större valfrihet, säger Christer G Wennerholm.