23948sdkhjf

Framtidens järnväg tar form

Nu tar nya trafikupplägg form i Banverkets tågplan som fastställts för 2010.
Intresset för järnvägstransporter fortsätter att öka och inför 2010 finns nya spännande trafikupplägg och samarbeten mellan gamla och nya aktörer på järnvägen.
Inför 2010 har så många som 44 olika operatörer anmält intresse av att köra tåg i någon form på det statliga järnvägsnätet. Inför 2009 fanns 38 sökande, och inför 2008 fanns 28 stycken. Det är alltså en rejäl ökning av antalet intresserade operatörer.
- Vi har arbetat fram en Tågplan som vi kan vara mycket nöjda med, i en tid då många intressenter vill få plats på spåren samtidigt som den ökande efterfrågan också ställer högra krav på underhållsarbeten, säger Tommy Jonsson, chef för Banverkets avdelning Leverans Planering.
Under hösten 2010 börjar Norrtåg att trafikera sträckan Örnsköldsvik – Umeå då Botniabanan öppnar den delen. Veolia kommer att trafikera sträckan Köpenhamn – Narvik via Gävle och Storlien och dessutom fortsätta sin trafikering på sträckan Stockholm – Malmö som de inledde sommaren 2009 i samband med avregleringen av persontrafiken. SJ kommer att utöka trafiken mellan Stockholm och Falun, och Green Cargo utökar antalet posttåg och påbörjar sträckan Ånge – Nässjö. Green Cargo utvecklar också nya upplägg för trafiken till och från Nykvarn tillsammans med Hector Rail.
Banverkets tågplan gäller från den andra söndagen i december 2009 till den andra lördagen i december 2010. Tågplanen visar kapaciteten som tilldelats för tåglägen, banarbeten, växling och rangering samt uppställning av lok och vagnar. Ett tågläge kan beskrivas som en plats på spåren för ett tåg, på en specifik sträcka vid en viss tidpunkt. Totalt har hela 7898 tåglägen tilldelats i Tågplan 2010.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125