23948sdkhjf

Universitet sågar biljettautomat

Skånetrafikens nya biljettautomater är inte användarvänliga – informationen är plottrig och svårläst, enligt ett examensarbete vid Lunds Tekniska Högskola.
Idag är informationen på Skånetrafikens skärmar både plottrig och svårläst. Detta trots att de nya smart card-baserade betalautomaterna skulle kunna bli betydligt mer användarvänliga. Det anser Jacob Gudiol, student på civilingenjörsprogrammet Informations- och Kommunikationsteknik vid Lunds Tekniska Högskola.

Han har i sitt examensarbete studerat det befintliga gränssnittet och utifrån det utformat ett förslag till ny utformning, som får betydligt bättre resultat i testgrupper. Förslaget utgår dessutom från befintlig kunskap och erfarenhet på området.

– Det nya förslaget innehåller ganska små, men ändå viktiga ändringar. Texten behöver exempelvis bli större, många kan inte ens läsa den som den ser ut idag. Problemet förstärks av det lätt blir dålig kontrastskillnad mellan bakgrundsfärg och text i vissa miljöer där automaterna är utställda. Det finns även ett par tydliga brister och felaktiga meddelanden. När man exempelvis har laddat klart sitt kort och ska bekräfta sin laddning, kommer valternativet köp vald resa , ja eller nej , säger Jacob Gudiol .

Med det nya förslaget behövde testpersonerna kortare tid att lösa uppgiften och gjorde mindre antal fel.

– Jag har visserligen testat på en liten grupp, men resultaten därifrån i kombination med annan kunskap och andra analyser leder till att min slutsats ändå att den att det nuvarande gränssnittet lider av flera tydliga brister som kan göra det svåranvänt för flera av Skånetrafikens automatersäger Jacob Gudiol.

Fredag 25 september presenterar Jacob Gudiol sitt examensarbete: ”Utvärdering av användbarheten och förslag till förbättringar i Skånetrafikens nya biljettautomater på Institutionen för designvetenskaper, Ergonomi och aerosolteknologi.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11