Finansieringsproblem för höghastighetsbanor
Det är svårt att få gehör för regional medfinansiering av de höghastighetsbanor som föreslås i Sverige. I södra Småland är medfinansieringsviljan mycket begränsad.
– Det är glädjande att södra Småland kommer att få nytta av ett höghastighetsnät. Även om inte tågen stannar här så kommer det att kunna köras andra tåg på höghastighetsbanan som smålänningar kan åka med. Exempelvis kommer restiden till Jönköping att kunna minska rejält. Då krävs att anslutande banor som Kust-till-kust rustas upp, säger Gunnar Normark , ordförande i regionförbundets infrastrukturberedning.
Men att klara den lokala och regionala medfinansieringen kan bli svårt. Utöver de 19 miljarderna till höghastighetsbanor krävs stora satsningar på stationer, anläggningar och övrig infrastruktur där kommuner och regioner förväntas betala.
– Det är inte rimligt att vänta sig att vi regionalt ska finansiera så stor del av investeringskostnaden. Det finns också en risk att andra angelägna investeringar får skjutas på framtiden om höghastighetsbanor kostar så mycket. Det vill vi inte vara med om, säger Gunnar Normark.