Utredare förordar spårbilar
Spårbilar är en intressant form av kollektivtrafik som kan passa i vissa kommuner – men det gäller att knäcka finansieringsnöten enligt utredaren Kjell Dahlström.
Det var 1 april 2009 som fick Kjell Dahlström i uppdrag att göra en kunskapssammanställning och bedömning av det befintliga läget för spårbilssystem. I uppdraget har även ingått att föreslå lämpliga kommuner för förprojektering inför ett eventuellt uppförande av pilotbana med spårbil. Inför urvalet har diskussioner förts med intresserade kommuner och övriga berörda aktörer. Uppdraget har skett i samråd med Banverket.
Totalt har 29 kommuner meddelat sitt intresse för utveckling av spårbilssystem. Bland dem har tolv genomfört förstudier för pionjärbanor i lämpliga kommunala stråk och de har även en tydlig politisk förankring för förslagen.
Rapporten pekar ut fyra förslag som särskilt intressanta. Det rör sig dels om tre kommuner, Uppsala, Södertälje och Umeå, samt fastighetsbolaget Akademiska Hus i den så kallade Vetenskapsstaden (KTH och Stockholms universitet med mera) i Stockholm. I dag finns fyra leverantörer som kan leverera färdiga system i dag: Vectus, ATS, 2getthere och Bombardier (den sistnämnde uppger själva att de kan enkelt kan skala ner sina helautomatiska premetrosystem till spårbilsformat). Fler företag har spårbilssystem under utveckling både i Sverige och i USA.
Det handlar dock om ekonomiskt tunga projekt om flera miljarder kronor varför finansieringen är svår att lösa. Kjell Dahlström förordar bland annat OPS, offentlig-privat finansieringssamverkan men antyder också att det för innovativ teknologi går att få startrabatt/medfinansiering av leverantörerna.