23948sdkhjf

Bombardier tog kinesisk miljardorder

Bombardier Sifang har vunnit ett miljardkontrakt på 80 höghastighetståg i Kina. Delar av tillverkningen kommer att vara förlagd till Bombardiers anläggning i Västerås.
Bombardier Transportations kinesiska konsortium Bombardier Sifang (Qingdao) Transportation Ltd. har erhållit en order från det kinesiska järnvägsministeriet (MOR) på 80 höghastighetståg av typen ZEFIRO 380. Ordern värderas till cirka 27,4 miljarder kinesiska renminbi (2,7 miljarder euro). Bombardiers andel av kontraktet värderas till cirka 13.5 miljarder renminbi (1.3 miljarder euro).
Ordern omfattar sammanlagt 1 120 vagnar, fördelade på 20 stycken 8-vagnarståg och 60 stycken 16-vagnarståg som ska sättas in på det snabbt växande kinesiska höghastighetsnätverket. Planerad leverans av det första tåget är 2012 och slutleverans förväntas ske 2014.
-Det är oerhört glädjande att vi har fått den här prestigeordern, säger Klas Wåhlberg, VD för Bombardier Transportation Sverige och fortsätter:
-Inte minst med tanke på att den också ger ett mycket bra bidrag till beläggningen i Västerås. Höghastighetståg och höghastighetsbanor ligger i tiden, inte minst i Sverige där ju Höghastighetsutredningen just presenterats. Vi ligger långt fram i utvecklingen och har levererat delsystem till ett stort antal ”Very High Speed Trains” över hela världen. Bombardiers nya framgång är till stor del ett resultat av Bombardier Västerås långa engagemang med höghastighetståg i Kina. Först med X2000, sedan med CHE (REGINA för Kina), CRH (ZEFIRO 250) och nu ZEFIRO 380.
Tomas Andersson, General Manager PPC, tillägger:
- Den här ordern är en ny viktig framgång för både Bombardier och PPC i Västerås på den globala marknaden. Att få vara med och utveckla och leverera ZEFIRO 380 till den kinesiska marknaden är ett erkännande av vår kompetens och erfarenhet på detta område.
De nya tågsätten blir en viktig del av det nätverk av höghastighetsbanor som håller på att ta form i Kina. Med över 6 000 kilometer nya järnvägslinjerkommer det att bli ett av världens mest avancerade höghastighetsnätverk. Tågen har en topphastighet på 380 kilometer i timmen.
Bombardier har tidigare genomfört flera projekt på den kinesiska marknaden: bland annat 2008 levererades den första kinesiska helt automatiserade, förarlösa transportlösningen till Pekings internationella flygplats och i Kanton håller världens första förarlösa kollektivtrafiksystem att byggas. 2007 tecknade Bombardier kontrakt på ett avancerat signalsystem som bygger på ERTMS för snabbtågslinjen i Wuguang.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078