23948sdkhjf

Stoppa åldrade bussförare!

Dennis Widmark, vd för Botkyrka Buss, tillåter inga åldrade turistbussförare bakom ratten. Nu kräver han en generell övre åldersgräns för alla turistbussförare.
– Vi måste få igång en debatt i branschen om en övre åldersgräns för bussförare! Därför har vi på Botkyrka Buss frivilligt valt att sätta en åldersgräns vid fyllda 70 år för att köra turistbuss, säger Dennis Widmark , vd för Botkyrka Buss.

Medelåldern på den svenska bussförarkåren är väldigt hög och återväxten med yngre chaufförer är nästan obefintlig. Det har gjort att alla bussbolag använder sig av en allt äldre skara busschaufförer. Just nu pågår en debatt i Sverige om man ska sänka den tillåtna körkortsåldern för busskörkort från nuvarande 21 år till 18 år. Frågan drivs aktivt av vår branschorganisation, Bussbranschens Riksförbund, konstarar Dennis Widmark.

– Men jag ifrågasätter kraftigt varför det aldrig förs någon debatt runt en övre åldersgräns för bussförare. Spårbunden trafik, många linjetrafikföretag och flyget har en övre åldersgräns för förare och piloter. Men det har inte vi som kör beställnings- och turisttrafik med buss. Jag anser att en sådan gräns ska ligga någonstans mellan 65 och 70 år, säger Dennis Widmark.

Hjärt- och kärlsjukdomar är en stor riskfaktor bland busschaufförer, och riskerna ökar med tilltagande ålder. Enligt Dennis Widmark tar landets läkarkår inte sitt fulla ansvar och återkallar yrkesbehörigheten för äldre förare i den grad de borde. Följden är att det sitter många chaufförer bakom bussratten, trots att de borde ha pensionerats sedan länge.

– Det är angeläget med en saklig debatt och en frivillig branschöverenskommelse om detta. Vi i Botkyrka Buss arbetar hårt med trafiksäkerheten och blev som enda Stockholmsföretag nominerade till Stora Trafiksäkerhetspriset 2009. Nu vill vi gå ett steg längre och utmanar övriga bussföretag att hänga med. Att sätta en övre åldersgräns för turistbussförare när det samtidigt är brist på förare är naturligtvis inget som gör det lättare för oss bussföretagare att bemanna våra bussar. Men trafiksäkerheten är viktigare. Och som bransch har vi inte råd att inte göra allt vi kan för att ytterligare öka säkerheten i busstrafiken, säger Dennis Widmark.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094