23948sdkhjf

Kraftsamling närmar sig målet

Större delen av de planerade åtgärderna i Banverkets, SL:s och SJ:s gemensamma kraftsamling är avklarade. Därmed är målet halverade förseningar nära, enligt de inblandade.
Banverket, SL och SJ har genomfört 31 av de 44 åtgärderna i den gemensamma kraftsamlingen i Stockholm-Mälardalen för att öka punktligheten i tågtrafiken. Målet är att halvera förseningstimmarna till september 2010 och enligt parterna ser det ut att gå hela vägen enligt planerna. I januari 2007 var förseningarna i SL:s pendeltågstrafik 200 timmar. I den senaste mätningen för augusti 2009, är siffran 120 timmar. Motsvarande mätning i SJ:s regionaltrafik i Mälardalen visar en minskning från 239 timmar till 194 timmar för samma tidsperiod.

– Det är glädjande att arbetet med Kraftsamlingen ger resultat. Vårt gemensamma arbete har lett till förbättringar för resenärer och näringsliv. Med gemensamma krafter räknar jag med att vi kommer att nå vårt mål om att halvera förseningstimmarna under 2010. Vi har fortfarande stora utmaningar framför oss, men de åtgärder vi vidtar kommer att förbättra resultatet ytterligare, säger Minoo Akhtarzand generaldirektör för Banverket.

– För oss på SJ har det varit två områden som har varit i fokus: dels den tekniska kvalitén på tågen som har åtgärdats och dels att se över samarbetet kring trafikplaneringen mellan oss, SL och Banverket för att på Svealandsbanan och Mälarbanan bättre klara störningar, säger Jan Forsberg , vd för SJ.

För SL:s del har tidhållningen i pendeltågstrafiken stadigt förbättrats under året.

– Mycket återstår att göra för att förbättra punktligheten. Men redan idag kan vi konstatera att våra åtgärder har givit resultat. Hittills under året är kvaliteten på trafiken den bästa under hela 2000-talet, säger SL:s avgående vd Ingemar Ziegler .

Den förbättrade tidhållningen avspeglar sig direkt i allt nöjdare pendeltågsresenärer.

– I dag ligger kundnöjdheten i pendeltågstrafiken kring 70 procent. Det är visserligen fortfarande något lägre än i trafiken som helhet, men samtidigt en markant förbättring från bottennoteringen från 2006, då endast 27 procent var nöjda med pendeltågen, säger Ingemar Ziegler.

Bland de åtgärder som inte är klara finns dubbelspåret och mötesstationen mellan Strängnäs och Södertälje som Banverket för närvarande håller på att bygga, men också införandet av ett snabbare styrsystem för signaler och växlar på Stockholm central. När dessa är klara kommer trafiken att flyta ännu bättre och förseningstimmarna att minska.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079