Digital assistent till SL
SL Kundtjänst ska effektivisera sitt arbete med hjälp av en digital assistent från Sirius IT. Syftet är att SL:s kundtjänst ska bli ännu bättre.
SL Kundtjänst hanterar årligen ca 800 000 förfrågningar via e-post, telefon och brev. En stor del av frågorna, speciellt de som kommer via telefon, gäller den aktuella situationen i trafiken och dessa besvaras med hjälp av SL:s Reseplanerare och Störningsinformation på trafikhuvudmannens websida.
Övriga frågor och synpunkter gällande tillexempel regler och priser kräver oftast informationssökning för att kunna besvaras. I genomsnitt per år behövs det informationssökning för cirka 36 000 telefonsamtal, 12 000 e-brev och 500 brev. Genom att använda den digitala assistenten kan kundtjänstens personal, i användarvändliga gränssnitt, snabbt och enkelt hitta relevanta svar för att höja sin service till de SL-resenärer som ringer och skriver.
Åtkomst till den digitala assistenten sker via det befintliga intranätet. All kundtjänstpersonal kan samtidigt använda den digitala assistenten för att även vid stor belastning kunna ge resenärerna en bra service.
– Den digitala assistenten gör det möjligt för SL Kundtjänst att snabbt och enkelt erbjuda sina resenärer en ännu bättre service. Eftersom vi erbjuder den digitala assistenten som en tjänst kan SL Kundtjänst dessutom komma igång snabbt och enkelt, säger Per-Olov Lindgren , affärsområdeschef på Sirius IT.