23948sdkhjf

Landskrona slipper trådbussarna

Sveriges enda trådbussar rullar i Landskrona – hittills på kommunens bekostnad. Men nu tar Skånetrafiken över bussarna, rapporterar Helsingborgs Dagblad.
När Landskronas järnvägsstation flyttades ut från stadskärnan kom beslutet att låta trådbussar från Solaris i Polen trafikera sträckan Landskrona City–nya järnvägsstationen. För närvarande är de enda trådbussarna i trafik i Sverige och nu slipper alltså kommunen notan för driften av dem.

Beslutet om att låta Skånetrafiken överta driften av Landskronas trådbussar togs i samband med regionfullmäktige diskuterade ordningen för framtida spårvagnstrafik i Malmö, Lund och Helsingborg. Det bestämdes att kommunen ska stå för kontaktledningar och spår medan Skånetrafiken ska svara för samtliga fordon som ingår i kollektivtrafiken, spårvagnar så väl som bussar oavsett bränsle.

För Landskronas del innebär det att kommunen även i fortsättningen ska ansvara för trådbusslinjens kontaktledningar men under hösten kommer själva bussarna att säljas till Skånetrafiken. Swebus som kör trådbussarna fick tidigare erbjudandet att överta ägandet av dem men avböjde. Nu får kommunen 2,2 miljoner kronor för de tre trådbussarna och för det priset får Skånetrafiken även överta reservdelslagret och ett aviseringsfordon. Eftersom det bokförda värdet av de tre trådbussarna är 5,5 miljoner kronor har några i kommunfullmäktige ifrågasatt affärens nytta för kommunens ekonomi.

Men i samband med trådbussbeslutet fattade regionfullmäktige, Skånetrafikens huvudman, beslut om att köpa ännu en trådbuss, den fjärde, till Landskronalinjen. Priset på den fjärde bussen ligger på runt 4,5 miljoner kronor och den kommer Landskronaborna till nytta – utan att kommunen behöver betala en enda krona. Det borde tysta kritikerna tror Björn O Persson (M), ordförande för tekniska nämnden i Landskrona som är den som under lång tid försökt sälja bussarna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062