Sverige profilerar sig utomlands
Ett tydligare budskap ska ge Sverige en tydligare profil och därmed locka fler och nya turister till Sverige. Det menar VisitSweden som slipat på profilerna.
Det skriver VisitSwedens VD Thomas Brühl. Han fortsätter: Nyligen – på vår Inspirationsdag den 17 september - presenterade vi på VisitSweden våra tankar kring hur vi kan förenkla och förstärka budskapen om Sverige. Med hjälp av positionsteman kommer vi att kunna gruppera utbudet bättre och därefter välja hur vi kommunicerar det. Det betyder att vi kommer att fokusera på några få övergripande budskap om Sverige och i stället vara konsekventa med dem över en längre tid. För en utländsk besökare är Sverige speciellt starkt på två områden, natur och kreativitet. Därför vill vi framöver förstärka det i alla våra Sverigebudskap. De fyra positionsteman vi har valt – Urban Nature, Natural Playground, Swedish Lifestyle och Vitalised Meetings – bygger också på dessa styrkor. Vart och ett av positionstemana riktar sig också speciellt mot de som vi riktar marknadsföringen mot och därmed anpassar vi kommunikationen utifrån vad just dessa människor känner till och förknippar med Sverige. De positioneringsteman som man jobbar med är:
Urban Nature – svenska storstadsupplevelser, för DINKs.
Upptäcka svenskt storstadsliv med unik kombination av dynamisk kreativitet och harmonisk livsstil. Natural Playground- Sverige som naturlig lekplats, för Active Family.
Utforska Sverige tillsammans genom lek, lärande och äventyr i naturliga miljöer. Swedish Lifestyle - svenska kulturupplevelser, för WHOPs.
Lära känna det typiskt svenska genom historia, natur-, kultur- och livsstilsupplevelser. Vitalised Meetings - Sverige som mötesdestination, för Det globala företaget (företagsmöten och incentiveresor).
Inspireras av Sverige som mötesdestination.