Resenärernas rättigheter lämnad
Förslag om lag om resenärers rättigheter i lokal och regional kollektivtrafik överlämnas till regeringen i veckan. Det är Ulf Lundins andra utredning om kollektivtrafik.
Utredaren föreslår bland annat att skyldigheter införs för transportörer och förvaltare av bytespunkter att tillhandahålla viss information. Det gäller exempelvis information om fordonens och bytespunkternas tillgänglighet och information om störningar.
Vidare föreslår utredaren att resenären ska ha rätt till ersättning för resa med annan transportör eller taxi när trafiken är mer än 20 minuter försenad från avresetidpunkten. En resenär vars ankomsttid är försenad mer än 60 minuter har rätt till ersättning med två gånger biljettpriset. Förslag finns också om transportörers skyldighet att anordna ersättningstrafik.
Resenärens behov i fokus
Utredaren föreslår också att ledsagning ska finnas tillgängligt utan förbeställning på vissa bytespunkter. Ett annat förslag är att transportören är skyldig att ge assistans vid på- och avstigning av färdmedel för de resenärer som har behov av detta. I förslaget finns även regler för klagomål, tillsyn och sanktioner för lagens efterlevnad.
Lagförslaget är anpassat till resenärernas behov i lokal och regional kollektivtrafik och omfattar buss, båt, spårvagn, tunnelbana och tåg. Resenärer i lokal och regional kollektivtrafik får därmed lika rättigheter oavsett vilket transportslag man väljer att resa med. Även särskild kollektivtrafik som exempelvis färdtjänst omfattas av bestämmelserna.
Komplement till EU-lagstiftning
Föreslagen lag är ett komplement till befintlig och kommande EG-lagstiftning gällande resenärers rättigheter. Det arbete som pågår inom EU med att genomföra en tvingande reglering av grundläggande rättigheter är främst inriktat på längre ressträckor. Vissa möjligheter finns därför att undanta lokal och regional kollektivtrafik från EG-rätten för att på nationell nivå besluta om lämpliga regler.
Utredaren har även gjort en översyn av bestämmelserna i lagen (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik och föreslår även en del ändringar gällande tilläggsavgifter för den som inte betalar färdavgift i kollektivtrafiken. Syftet med förändringarna är att den som driver kollektivtrafik själv ska få bestämma storleken på avgiften samt att det ska bli tydligare i vilka situationer tilläggsavgift får tas ut.