Ny däckmärkning 2012
Europaparlamentet har enats om en ny EU-förordning om märkning av däck. Från 2012 ska också däckets bränsleförbrukning och bullernivå anges.
– Den nya märkningen är ett viktigt steg för att minska energianvändningen inom transportsektorn. Det var därför märkning av däck var ett av de mål vi har satt upp att nå under det svenska EU-ordförandeskapet, säger näringsminister Maud Olofsson .
Däcken svarar i dag för omkring 20-30 procent av fordonens totala drivmedelsförbrukning, vilket innebär att en minskad energiintensitet i hög grad kan bidra till minskade utsläpp från transportsektorn. De mest energieffektiva däcken kan minska drivmedelsförbrukningen med upp till tio procent. Genom märkningen blir det lättare för kunden att hitta energieffektiva däck. Enligt beräkningar som gjorts tros märkningen kunna innebära totala drivmedelsbesparingar på ungefär fem procent på lite sikt.
Däckmärkningen kompletterar den nyligen antagna lagstiftningen om typgodkännande av däck som omfattar minimikrav för att få släppa ut däck på marknaden. Minimikraven avseende rullmotstånd, väggrepp på vått underlag och externt däck- och vägbanebuller börjar gälla i oktober 2012. Ytterligare förbättringar utöver dessa nivåer kommer att drivas fram med hjälp av märkningssystemet.
Märkningssystemet motsvarar det som i dag gäller för hushållsapparater, det vill säga som bygger på A-G-märkning. Överenskommelsen ska nu formellt godkännas vid ett kommande ministerrådsmöte och av Europaparlamentet. Förordningen träder i kraft den 1 november 2012. Kravet på märkning ska gälla för däck som är tillverkade från och med den 1 juli 2012.
Kommissionens förslag till ett direktiv om energimärkning av däck presenterades den 13 november 2008. Utifrån bland annat Europaparlamentets ändringsförslag under våren presenterade kommissionen ett reviderat förslag i juni, som bland annat innebär att rättsakten föreslås bli i form av en förordning. En förordning innebär främst att reglerna blir direkt tillämpliga i hela EU, vilket innebär ett snabbare genomförande än genom ett direktiv som måste genomföras genom nationella regler i medlemsländerna.