Sverige gillas av utländska turister
Den här sommaren verkar det som om Sverige har lockat fler utländska turister än många andra europeiska länder. Med ett plus på 8,7 procent ligger Sverige i topp.
- Den första orsaken är att svenska destinationer och upplevelser som attraherar en internationell målgrupp har blivit allt bättre och har nu nått det vi kallar för exportmognad. De står sig väl i den internationella konkurrensen där ute, säger Thomas Brühl, VD på VisitSweden.
Genom strategisk och nytänkande marknadsföring som hela tiden utgår från målgruppens behov har VisitSweden under de senaste fyra åren gjort Sverige och svenska besöksdestinationer och upplevelser mer kända ute i världen. Inte minst märks detta på de närliggande marknaderna, som exempelvis Danmark, varifrån ökningen hittills i år är mycket stor.
- I Danmark har vi lanserat Sverige som danskarnas andra hemmamarknad och det har givit ordentlig effekt. Här ser vi tydligt vilken skillnad ett nära samarbete mellan många aktörer inom både offentlig och privat sektor i södra Sverige gör när vi knyter ihop deras olika erbjudanden med smarta, digitala marknadsföringslösningar i många kommunikationskanaler, säger Thomas Brühl.
- Ökad tillgänglighet till Sverige genom fler direktflyg är en tredje bidragande orsak till den positiva utvecklingen och sist men inte minst har den gynnsamma kronkursen på senare tid skapat grädde på moset för utländska besökare i Sverige - det är idag billigt att vara turist i vårt land jämfört med många andra länder, menar Thomas Brühl.