23948sdkhjf

Våga nya biljettsystem!

Margareta Berg, vd för Reskortet, deltog på Nordic Rail i Jönköping. Hon efterlyste politiskt mod och mera verkstad för att skapa smarta biljetter som funkar i hela Sverige.
Margareta Bergs och Reskortet Sveriges version är ett biljettsystem som fungerar gränslöst, kontaktlöst och utan kontanter. Avgiften för resan ska relateras till resans längd i kilometer, inte till hur många länsgränser och biljettsystem som måste till för att fullfölja den. Det låter enkelt – men resan dit är lång, enligt Margareta Berg.

– Att det tar så lång tid beror till en del på att det inte finns någon standardprodukt som kan lösa problemet med intermodalitet, att alla svenska biljettsystem ska kunna användas av ett och samma smarta kort. Men det saknas också politisk vilja och mod att genomföra den här nödvändiga förändringen, där har våra politiker mycket att lära av sina kolleger i Danmark och Nederländerna, säger Margareta Berg .

De gamla biljettsystemen bromsar kollektivtrafiken och därmed fördubblingsarbetet. För att få fler att stiga på bussen, spårvagnen, tunnelbanan och tåget gäller att förenkla och förbättra.

– Det finns föredömliga ljuspunkter som till exempel SL:s samarbete med UL, Upplands Lokaltrafik. Där går det att resa med SL:s accesskort även på UL:s tåg och bussar, säger Margareta Berg.

Men det finns även andra problem, enligt Margareta Berg. När Västtrafik gick i fronten och ville införa in- och utcheckning för deras nya biljettsystem gick lokala media med GT i spetsen ut i en stor kampanj under hela sommaren:

– Tyvärr fick denna massiva kampanj politikerna att backa och nu har de skjutit upp genomförandet ytterligare ett halvår, säger Margareta Berg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064