23948sdkhjf

Nya Itino i Jönköping

Onsdag 7 oktober genomfördes premiärturen med Bombardiers nya Itino-tåg för strömlösa linjer. Ny teknik ger mindre dieselavgaser, enligt tillverkaren.
Det nya Itino-tåget är det första som drivs enligt ECO4 som med hjälp av ammoniakinblandning ska ge mindre skadliga utsläpp från dieselbränslet. Ungefär 3-4 procent ammoniak blandas i dieseln via en särskild tanklucka märkt ”Ad blue”.

Itino-tåget som visades i Jönköping under Nordic Rail ska ingå i Kinnekulletåget som körs av Arriva åt Västtrafik. Eftersom banan inte är elektrifierad måste annat bränsle till och genom Bombardiers nya teknik nedbringas bränsleförbrukning och emissioner – enligt tillverkarens egna uppgifter.

– De nya tågen är konstruerade för att uppfylla EU:s nuvarande och kommande miljökrav, vilket vi naturligtvis ser som en mycket viktig egenskap för vårt engagemang i uthålliga transporter, säger Lars Backström , vd för Västtrafik som blir först ut i Sverige med de nya Itino-tågen.

Västtrafik har beställt fyra nya Itino-tåg, det första ska levereras i december i år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062