23948sdkhjf

Haparandabanan till Banverket Produktion

Banverket Produktion vann upphandlingen om drift och underhåll på Haparandabanan, värt cirka 60 miljoner kronor. 
Den 12 oktober, blev det klart att Banverket Produktion i konkurrens vunnit upphandlingen om drift och underhåll på Haparandabanan åt Banverket Leverans. Entreprenadsumman för kontraktet uppgår till cirka 60 miljoner kronor. Anbudstävlingen avgjordes i konkurrens med två utländska entreprenörer; VR-Track Ltd och Balfour Beatty Rail AB.

– Det känns riktigt bra att vi har fått fortsatt förtroende att underhålla Haparandabanan. Med framtida stora investeringar i området är det ett strategiskt viktigt kontrakt för oss, säger distriktschef Anders Edin i Luleå.

Kontraktet är en utförandeentreprenad och sträcker sig från 1 maj 2010 till 30 april 2013 med option på ett plus ett år. Det nya kontraktet innebär att vi får fortsätta att underhålla Haparanda-banan eftersom vi redan idag är entreprenör där sedan 2003.

Kontraktet avser underhåll på sträckorna Boden-Morjärv, Morjärv-Karlsborg och Morjärv-Haparanda. Enligt plan utökas kontraktets omfattning från år 2012. Det är då som den nya sträckan Kalix-Haparanda är planerad att tas i drift. Sträckan Morjärv-Haparanda kommer därefter successivt att tas ur bruk.

Drift och underhållskontraktet på befintliga Haparandabanan omfattar cirka 210 kilometer järnväg med bland annat 93 växlar och 10 stationer. När den nya sträckan Kalix-Haparanda tas i bruk år 2012 är järnvägssträckan istället cirka 170 kilometer.

Haparandabanan var den första konkurrensutsatta entreprenaden i Banverket Produktions norra distrikt. Upphandlingen avgjordes 2002 och befintligt kontrakt gäller från 1 maj 2003 till 30 april 2009.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078