23948sdkhjf

Dyrare färdtjänst i Göteborg

Kommunledningen i Göteborg reagerar nu över hotande höjningar av priserna för färdtjänst på grund av skenande kostnader. Det rapporterar SR P4 Göteborg.
Det som ligger bakom föreslagna höjningar av enkelresor med 10, 15 kronor är kostnaderna för det så kallade Kolla-projektet: Det handlar om att få så många färdtjänstberättigade som möjligt att åka med den vanliga kollektivtrafiken som har kallats flexlinjetrafik ( se TRAFIKFORUM nr 2 2009 ).

Tanken är dessutom att alla som vill ska få åka med, här krävs ingen behovsutredning som den som tillämpas normalt vid tilldelning av färdtjänstkort. Resandet med den här speciella kollektivtrafiken har varit mycket populärt, inte bara bland traditionella färdtjänstkunder utan också andra kategorier människor i skiftande åldrar - bland annat mammor med barnvagnar eller yngre vuxna som råkat ut för skidolyckor och tillfälligt går på kryckor. Hel i linje med idén bakom projektet. Men trafiken har krävt anpassade fordon och hållplatser samt specialutbildade förare. Och det har kostat. Mycket.

För att lösa de ekonomiska problemen har Göteborgs färdtjänstledning tänk genomföra en rejäl prishöjning för resorna. Något som går stick i stäv med stadens politiska ledning som nyligen behandlade frågan på kommunstyrelsens sammanträde. Om det rödgröna styret i Göteborg ska lyckas stoppa den hotande prisökningen genom att styra om budgetpengar återstår att se. Risken finns att den öppna flexlinjetrafiken inom Kolla-projektet förlorar sin öppenhet och att en mer konventionell färdtjänst i kombination med närtrafik tar över.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063