23948sdkhjf

EU sätter vägtullstandard

Fem olika typer av vägtullar kan man passera på en resa från Danmark till Portugal, fler får det inte bli. Det har EU-kommissionen bestämt.
Nu har kommissionen tagit fram underlag för ett gemensamt europeiskt system för elektroniska vägtullar. Genom att minska kontantbetalningen vid tullstationerna ska trafikflödet förbättras och köerna minskas.

– Detta är den största förbättringen av vägtrafiken sedan gränskontrollerna avskaffades, säger EU:s transportkommissionär Antonio Tajani .

Att betala vägtullar kan vara krångligt för turistbussförare, lastbilschaufförer och bilister som ofta kör igenom flera länder inom EU. Antingen stannar man och betalar kontant, eller så passerar man en elektronisk avläsare vid tullstationen. De flesta elektroniska system fungerar via särskild utrustning som placeras i fordonet, och som skickar information till ett vägföretag när man passerar tullen. På det sättet fastställs avgiften, som kan bero på fordonets vikt och storlek.

I dag finns ett stort antal olika typer av vägtullssystem där utrustningen inte kan tala med varandra. Varje enhet kräver ett särskilt avtal med ett visst vägföretag. Både mellan olika EU-länder, men även inom samma land skiljer sig systemen åt. Med det nya systemet kommer man enbart att behöva en enhet i fordonet och ett avtal med en enda leverantör.

Inom tre år ska de nya vägtullarna tas i bruk för alla fordon som väger mer än 3,5 ton och fordon för fler än nio passagerare. För övriga fordon införs systemet inom fem år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062