PR för järnväg i Luleå
Norrbotniabanan bör dras in till Luleå via Hamnholmen – det anser Banverket som visar hur det ska se ut vid en utställning i staden.
- Alternativ Hamnholmen möjliggör smidig genomgående trafik så att Luleå inte blir en återvändsgränd. Dessutom ansluter det till Luleå flygplats. Det skapar förutsättningar för enklare res- och transportkedjor både regionalt, nationellt och internationellt, säger Banverkets projektledare Malin Fahller .
Banverket har utvärderat de tre kvarvarande alternativen; Väst via Storheden (V), Öst via Gråsjälfjärden (OG) samt Öst via Hamnholmen (OH). OH är något längre än de andra alternativen och blir därför dyrare, men det bedöms samtidigt ge större nyttor. OH är det alternativ som bäst länkar ihop Norrlandskusten med orterna längs Stambanan, Malmbanan och Haparandabanan. Banverkets samlade bedömning är därför att alternativ OH är det totalt sett mest fördelaktiga.
Alternativ OH/Hamnholmen korsar Lule älv på bro vid Svartösundet, rundar Svartöstaden på landbro och ansluter till befintlig järnväg vid Malmbangården.
I järnvägsutredningen studeras nyttor, kostnader och miljökonsekvenser för olika korridorer. Den exakta placeringen av banan sker i nästa utredningsfas, järnvägsplanen. Norrbotniabanan är indelad i sex olika järnvägsutredningar för olika delsträckor.
Öppet hus med informationsmöten hålls i Kulturens Hus i Luleå 27 oktober. Synpunkter på utredningen lämnas till Banverket senast 17 november. Beslut om val av alternativ beräknas ske våren 2010.
Norrbotniabanan är en planerad 27 mil lång ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Den är tänkt att förstärka godstrafiken i landet genom att bilda ett dubbelspår med Stambanan genom övre Norrland. Syftet med banan skulle också vara att möjliggöra persontrafik på järnväg mellan Norrlandskustens städer. Det finns för närvarande inget beslut om finansiering av Norrbotniabanan.