23948sdkhjf

Hög tid för vinterdäck

Däcktillverkaren Goodyear uppmanar den tunga trafiken att höja säkerheten genom att lägga på vinterdäck. I år finns däck för alla kalla klimattyper.
”Tunga lastbilar och bussar behöver använda vinterdäck för att höja trafiksäkerheten på vintervägar men också för att undvika att köra olagligt.”
Det uppmanar Goodyear alla åkerier och bussbolag i Sverige liksom i övriga Europa i en omfattande säkerhetskampanj.

I Nordens extrema vinterklimat kör tunga lastbilar och bussar ofta på vinterdäck. Men alltjämt är det alltför många som använder året runt-däck eller M+S-däck, det vill säga Mud and Snow-däck, på vintern. Detta kan innebära att många kör illegalt i flera länder, med för litet mönsterdjup, men framförallt att fordonen försämrar säkerheten genom att däckens vägegenskaper inte är anpassade till vinterkörning.

– Vad många inte känner till är att M+S inte definieras som vinterdäck, även om de kan användas för tillfälligt och lättare vinterbruk, säger Boris Stevanovic , marknadsdirektör för Goodyear Truck Tires i Europa.

Goodyears uppmaning till svenska och europeiska åkerier att köra på vinterdäck är ett initiativ för att öka säkerheten på vägarna och förbättra både prestanda och ekonomi för åkeriernas tunga transportbilar.

– Vi rekommenderar alla åkare som trafikerar regioner med svåra vinterförhållanden, även tillfälligt, att använda vinterdäck. Ett bra sådant exempel är turistbussarna för skidresor, säger Boris Stevanovic vidare.

Goodyear har utvecklat en ny serie vinterdäck för både styrning och drivning på tunga lastbilar och bussar, Goodyear UltraGrip WTS (Winter Traction Steer) och Goodyear UltraGrip WTD (Winter Traction Drive). Däcken är framtagna för att ge de bästa egenskaperna på svåra vinterväglag och kortare bromssträcka, bättre väggrepp på is och snö och säkrare vägegenskaper vid låga temperaturer och på snöiga och isiga underlag.

– Vinterdäck innebär förutom högre trafiksäkerhet också att åkarna som trafikerar vägar över gränserna inte riskerar att köra illegalt. Få känner till att det råder helt olika lagar kring mönsterdjup och däckregler i olika länder i Europa. Vinterdäck bör ha minst 6 mm mönsterdjup, säger Boris Stevanovic.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.928