Många väljer Strömstad
Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR), Svensk Handel och American Express presenterar idag 2009 års version av Besöksnäringen i Sverige . Strömstad toppar igen, mycket tack vare norrmän med tjocka plånböcker.
I rapporten jämförs Sveriges kommuner för att få en uppfattning om turismens ekonomiska styrka i den enskilda kommunen. Rapporten ger en bild av hur besöksnäringen i Sverige har utvecklats i de hundra främsta turistkommunerna under det senaste året.
Besöksnäringen blir en allt viktigare näringsgren och turismen har utvecklats väl trots finanskris och lågkonjunktur. Förra året omsatte svensk turistnäring 244 miljarder kronor och nådde sitt bästa resultat någonsin.
- En starkt bidragande orsak till handelns tillväxt de senaste åren är shoppingturismen, det vill säga den del av detaljhandelns försäljning som genereras av turister, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.
Sammanställningen visar kommunernas styrkor inom turistområdet och turismens inverkan på den lokala ekonomin tydliggörs. Med hjälp av indexering och ranking kan kommuner av olika storlek dessutom jämföras med varandra.
- Den svenska besöksnäringen är en av våra större exportprodukter. De topp trerankade kommunerna i undersökningen visar på den potential som besöksnäringen har och den betydelse den har för den svenska ekonomin, säger Mats Hulth, VD för SHR.
På toppositionen inom svensk turism 2008 återfinns liksom förra året Strömstad som med sitt västliga läge intill havet och närheten till den norska gränsen lockar besökare därifrån.
Förstaplaceringen beror bland annat på att staden har en mycket stark detaljhandel och gränshandel med Norge samt en driven sommarturism. Även rankat efter antalet båtnätter hamnar Strömstad på en förstaplats.
Rankingens tio-i-topp-lista (2007 års placering inom parantes)
1. Strömstad (1)
2. Malung-Sälen (4)
3. Tanum (3)
3. Åre(2)
5. Härjedalen (5)
6. Älvdalen (6)
7. Storuman (7)
8. Sotenäs (8)
9. Arjeplog (9)
10. Arvidsjaur (14)