23948sdkhjf

Snål spårvagn i serieproduktion

Bombardier inleder serieproduktion av spårvagnar utrustade med sitt eget energisparsystem Mitrac Energy Saver. Det sägs minska energiförbrukningen med upp till 30 procent.
Inledningsvis tillverkas sex spårvagnar av typen Variobahn för operatören Rhein-Neckar-Verkehr. Mitrac Energy Saver använder tre takmonterade enheter för att lagra den energi som tillvaratas när spårvagnarna bromsar. Energin används sedan vi acceleration och drift. Framför allt vid start från stillastående går det under en kort period åt mycket energi vilket ger en hög belastning på energiförsörjningen. Med Mitrac Energy Saver minskar man effektuttaget från luftledningen vid uppstart med cirka 40 procent enligt tillverkaren. Det gör att hela nätverket kan utnyttjas effektivare och mer kostnadseffektivt.

– Vi är stolta över de nya spårvagnarna och vi kommer att bli de första att använda den här tekniken i samtliga nya fordon. Vi kommer att spara ungefär 93 000 kWh elenergi per fordon och år, säger Martin in der Beek , teknisk chef vid Rhein-Neckar-Verkehr GmbH.

Ytterligare en fördel med Mitrac Energy Saver är att det går att skapa spårsektioner utan luftledningar. Spårvagnen använder istället den lagrade energin på dessa sträckor. Detta är särskilt intressant i historiska stadskärnor där man inte vill förändra miljön genom att montera kontaktledningar. Tekniken kan också komma att användas på en sektion av en bana som planeras vid Neuenheimer Feld i Heidelberg, där de det elektriska fältet från kontaktledningen kan komma att påverka den känsliga fysikaliska mätutrusningen vid det tyska centret för cancerforskning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062