Osäkert korsa Stockholmsgata
Stockholm har de osäkraste övergångsställena i Skandinavien enligt en undersökning gjord av Motormännen och EuroTest. Stockholm ligger också efter London, Paris och Berlin.
Det finns flera ganska enkla åtgärder att genomföra för att få fler övergångsställen att bli bättre och säkrare.
– Bra belysning och synlighet i mörker är särskilt viktigt i Sverige, där flest fotgängare omkommer under den mörka decembermånaden. Med tydligare markerade övergångsställen, med särskild belysning och reflexer kan säkerheten vid övergångsställen bli mycket bättre, säger Niklas Stavegård , trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Tjänstemännen som ansvarar för trafikfrågor skulle kunna titta på hur våra grannländer utformar övergångsställen och applicera det i Sverige.
– Stockholm får lägst betyg av de skandinaviska huvudstäderna. Köpenhamn utgör här ett föredöme för hur man kan skapa säkra och väl synliga övergångsställen nattetid, med riktat ljus för att förvarna trafikanter om att de närmare sig ett övergångsställe, säger Niklas Stavegård.
Sverige har exceptionellt svåra förhållande med långa tider av mörker under året, samt väldigt ljusa andra tider av året, vilket också försvårar utformningen av en bra ljussättning vid övergångsställen.
– Städer som lyckats bra med synlighet får höga betyg i rankingen. Rotterdam som toppar årets ranking har mycket bra synlighet både dag- och nattetid. Även London får liksom föregående år högt betyg för bra synlighet, säger Niklas Stavegård.
FAKTA/Så säkra är Europas övergångsställen
1. Rotterdam, Nederländerna
2. London, Storbritannien
3. Linz, Österrike
4. Strasbourg, Frankrike
5. Dubrovnik, Kroatien
6. Wien, Österrike
7. Oslo, Norge
8. Köpenhamn, Danmark
9. Bratislava, Slovakien
10. Frankfurt, Tyskland
11. Belgrad, Serbien
12. Paris, Frankrike
13. Berlin, Tyskland
14. Stockholm, Sverige
15. Bryssel, Belgien
16. München, Tyskland
17. Helsingfors, Finland
18. Luxemburg, Luxemburg
19. Sevilla, Spanien
20. Milano, Italien
21. Barcelona, Spanien
22. Budapest, Ungern
23. Ljubljana, Slovenien
24. Genève, Schweiz
25. Istanbul, Turkiet
26. Prag, Tjeckien
27. Madrid, Spanien
28. Zagreb, Kroatien
29. Bukarest, Rumänien
30. Rom, Italien
31. Neapel, Italien
Fotnot. Studien av säkerheten på övergångsställen bygger på inspektioner av 310 övergångsställen i 31 städer. Betygsättningen baseras på utformning, synlighet dag- och nattetid samt tillgänglighet för funktionshindrade.