Glöm inte småbolagen!
På söndag är det dags – då börjar nya kollektivtrafiklagen gälla. Men nu gäller det att se till att de mindre bussföretagen inte ställs utanför de nya möjligheterna, skriver Anna Grönlund i Dagens Samhälle.
Här följer ett sammandrag av debattartikeln:
”Oavsett vilken strategi som de nya regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKTM) kommer att välja för att kunna få mer kollektivtrafik för pengarna är det viktigt att mindre bussföretag inte utestängs från marknaden genom att myndigheten lägger trafikplikt överallt och upphandlar i stora sjok. Då förfelas lagens syfte. Istället bör RKTM kunna välja att inte fatta beslut om trafikplikt för mindre områden eller vissa tider på dygnet.
Genom en bra dialog med alla trafikföretag kan nu RKTM bidra till att skapa ett bra utbud av kollektivtrafikresor. En del trafik behöver handlas upp för att säkerställa samhällets behov av transporter, den trafiken kan betraktas som en del av arbetsmarknadspolitiken. Människor behöver kunna ta sig till och från jobb och möten på ett pålitligt och tillförlitligt sätt. Men det är viktigt att se att vi nu får en mer dynamisk marknad där ett nytt utbud bidrar till att skapa ett mer finmaskigt nät av transporter. Där behövs såväl större kommersiella aktörers stabilitet som de mindre företagens flexibilitet , skriver Anna Grönlund och avslutar debattinlägget med följande maning:
Vår rekommendation är alltså att inte låsa fast trafikutbudet, så att vi nu verkligen kan åstadkomma det som borde vara vårt gemensamma övergripande mål: Mer kollektivtrafik för pengarna!”
Var det viktigt för dig och BR att få in den här debattartikeln under den gamla kollektivtrafikens sista dagar just i SKL:s tidning?
– Med tanke på att Ny kollektivtrafiklag handlar om att det strategiska politiska inflytande i kollektivtrafiken ska öka är det glädjande att SKL:s husorgan Dagens Samhälle nu intensivt bevakar diskussionerna inom kollektivtrafiken. Svenska politiker behöver inför omregleringen av svensk kollektivtrafik ökad kunskap om de förutsättningar och villkor som operatörerna inom kollektivtrafiken har. Bussen står för majoriteten av resorna inom den lokala och regionala kollektivtrafiken – våra ansvariga politiker måste lära sig mer om de frågor som påverkar bussföretagen utveckling om vi ska kunna öka kollektivtrafikens marknadsandel och ge fler människor en bra resa, säger Anna Grönlund till rt-forum.