TUR minskade igen
När TUR 2012 slog igen portarna i helgen kunde totalt 36 100 besökare räknas in. Det är 15 procent färre än 2011, antalet besökare har nu minskat flera år i rad.
– Men med tanke på utgångsläget ändå en rätt bra siffra. Utställarna vågade inte satsa på samma sätt i år, framförallt på grund av skuldkrisen i flera euroländer. Mässan var drygt tio procent mindre än i fjol, vilket också avspeglar nedgången i hela branschen. Färre utställare attraherar färre besökare, så enkelt är det, säger Per Magnusson är mässansvarig för TUR.
TUR 2012 hade ett nytt och flexiblare koncept, som bland annat gjorde det möjligt att ställa ut i tretimmarspass i loungen Global Point. Dessutom flera initativ för att underlätta affärsmöten och publika satsningar på nonstop scenshow,barnaktiviteter och annat.
När det gäller försäljning på mässans publika dagar så gick det riktigt bra. Aldrig förr har det sålts så många resor på TUR, årets ”deal-satsning” slog alla rekord: mässbesökarna erbjöds totalt 14 626 erbjudanden. Försäljningen skedde rakt över disk.
– Vi har fått massor av positiv feedbac. Det känns verkligen att vi är på rätt väg. Särskilt kul är att vår satsning på deals slog så fantastiskt väl ut! TUR-besökarna har på allvar upptäckt att de kan köpa resor, hotellrum, med mera till verkligt grymma fyndpriser, säger Per Magnusson.
Totalt erbjöd utställarna 139 olika deals, sex gånger fler än i fjol. Varje deal innehöll ett begränsat antal köp/biljetter. Det totala utbudet var 14 626 erbjudanden. Många deals gav rabatter på 50 procent eller mer. T ex resor till Grekland, Portugal, Turkiet, Kuba, Kenya, Indien och Thailand. Men också resor till Norges fjordar, Ålands-kryssningar eller segelturer i Stockholms skärgård gick för halva priset. SJ hade den allra mest populära dealen: res vart som helst inom landet för145 kr.
– Det var ett enormt tryck i montern och långa köer under hela mässan. Vi sålde så mycket vi hann – hundratals biljetter, säger Margareta Lindén på SJ.
Researrangören Airtours sålde ca 120 kraftigt rabatterade biljetter, främst till den grekiska övärlden. Resebyråkedjan Resia, som var med för första gången på TUR, sålde drygt 100 charterresor i samarbete med Apollo.
Bohuslän hade mässans största monter, 322 kvadratmeter.
– För första gången hade vi samlat hela Bohuslän kring ett gemensamt koncept. Prognosen visar att vi aldrig haft så många besökare som i år. Det har riktigt ”kokat” i montern! säger Björn Johnson , vd Södra Bohuslän Turism.
En rad företag medverkade och marknadsförde bohuslänska pärlor med typiska attiraljer som båtar, sjömärken, bryggor, fisknät. Och det bjöds på allt från Smögenräkor och sill från Klädesholmen till ostron och äggost.
– Våra målgrupper var framförallt den aktiva familjen, alla härliga reslystna pensionärer men också unga par utan barn. Huvudmålgruppen på fackdagarna var den viktiga konferensmarknaden, med inbjudna köpare i montern. Den återkoppling vi fått från turistorganisationer, kommuner och turistföretag har varit mycket positiv och vi tycker att den här satsningen på TUR är viktig för att samverka och få lönsamhet i Bohusläns turistnäring, säger Björn Johnson.
Polen satsade extra stort i år. Anledningen är naturligtvis fotbolls-EM i sommar.
– Mässan blev en perfekt upptakt till turistsäsongen. Polen har moderna hotell, kulturupplevelser, badstränder. Allt till ett mycket förmånligt pris. På TUR ville vibland annat nå familje- och citybreak-segmentet. Det känns verkligen som vi lyckades: vi fick massor av besökare och knöt många värdefulla kontakter, säger Malgorzata Hudyma vid Polska Statens Turistbyrå, som ville visa att Polen kan erbjuda mer än fotboll.
Hotell & Reseverket i Stockholm är ett ledande rekryteringsföretag inom besöksnäringen. Företaget ställde ut under ett tretimmarspass i nya Global Point.
– Att ha en monter i fyra dagar är inte kostnadseffektivt för oss.Däremot vill vi vara synliga och träffa våra målgrupper, det kunde vi göra på ett alldeles utmärkt sätt i Global Point! Målgrupperna är dels företag i branschen, dels ”kandidater”: personer som kan tänka sig ta ett nytt steg i karriären och som man vill bygga upp en god relation med. Vi hade en jämn ström av besökare och träffade flera nya kandidater. Den öppna torglösningen med en bar i mitten lockade många, det var lätt att stiga in i, aäger Anneli Öster , Hotell & Reseverket.
Företaget fortsatte med ett mingelparty i en uppbyggd miljö på mässgolvet.
– Vi är väldigt nöjda. Det här upplägget var helt perfekt för oss. Vi ser redan fram emot nästa års TUR! , säger Annelie Öster.