23948sdkhjf

Veolia lämnar Kronoberg

Först Nobina. Och nu struntar även Veolia i att lämna anbud till länstrafiken Kronoberg så som bolaget redan kör i dag. 250 personer kommer att varslas om uppsägning.
Det blir ingen fortsättning för Veolia Transport inom länstrafiken Kronoberg. Företaget sågar villkoren i den pågående upphandlingen av stads- och regionbusstrafik för de kommande tio åren. I dag har bolaget 250 anställda i länet, dessa kommer alltså att varslas om uppsägning inom kort.

Tidigare har Nobina sågat Kronobergs bussupphandling med liknande argument och det måste ses som en ordentligt käftsmäll för Länstrafiken Kronoberg som nu får klara sig utan två av landets största persontrafiksaktöer. Kritiken gäller den prismodell som länstrafiken använder i sin upphandling, en modell som gör det till rena hasarden att gå med på villkor i dag för tio år framåt.

Veolia tror dock inte att deras kommande varsel ska behöva oro dem som drabbas – det bolag som slutligen tar trafiken antas behöva i princip samtliga 250 som det handlar om.

Svens Sunesson , C, ordförande i regionförbundets trafiknämnd och det nybildare regionala trafikmyndigheten, RKTM, beklagar att såväl Nobin som Veolia har nobbat den aktuella upphandlingen i Smålandsposten. Sune Svensson riktar i samma tidning kritik mot Veolia för att de nu tänker varsla de anställda.

Såväl Sune Svensson som Länstrafiken och Regionförbundet har tidigare varnat Veolis för stora brister i den busstrafik som körts under pågående avtalstid.

Varför så lång avtalstid som tio år?
Svaret på den frågan anges i upphandlingshandlingarna bero på kravet på biogasbussar för all stadstrafik i Växjö samt en drastisk minskning av dieselbussar inom regiontrafiken kommer att ställa tuffa krav på den kommande entreprenören. Denne kommer i princip att tvingas skaffa sig en helt ny flotta för den kommande fossilreducerade trafiken, för att kompenseras för det har upphandlingstiden satts till tio år för att investeringen för entreprenören ska vara försvarbar. Allt enligt upphandlingsvillkoren. Men den uppfattningen delas alltså inte av två av Sveriges största persontrafikaktörer.

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, har sedan länge kritiserat detaljkrav på bränsel inom den upphandlade kolletivtrafiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093