Yutong rullar in
I veckan rullade en buss från kinesiska Yutong in i Sverige. Världens största busstillverkare siktar nu mot Sverige, Norden, Europa och EU med lågt pris som främsta marknadsvapen.
Yutong är världens i särklass största busstillverkare. Förra året tillverkades 48000 bussar i fabriken som i dag är 1,12 miljoner kvadrameter stor. Inom två år ska fabrikens yta fördubblas och produktionskapaciteten öka till 80000 bussar per år – i Sverige inregistrerades totalt 1617 bussar varav 1434 var tungviktare över 10 ton under 2011. Bussarna från Yutong körde under 2011 28 miljarder kilometer och transporterade 21 miljarder passagerare.
– Så nog ska några hundra svenskar också kunna åka med Yutong-bussar, nu ska vi in på den europeiska marknaden, säger Dan Rasmussen .
Island är först ut med Yutong-bussarna i Europa. Där rullar nio bussar sedan ett år och fem till är på väg dit. Norska Tide, som äger 1300 bussar av andra tillverkare, har köpt tre Yutong. En av de islandsregistrerade bussarna som funnits i Norge deltar i den roadshow som Yutong Eurobus Sweden genomfört i veckan, Göteborg besöktes 26 mars, Örebro 27 mars och Stockholm 28 mars.
Yutong finns i många varianter och kan drivas av olika slags bränslen, förutom diesel går det att köra med RME, syntetdiesel och biogas. Det enda som inte finns certiferade för EU-marknaden är eldrivna bussar, enligt Dan Rasmussen. Men det finns många elbussar som redan rullar i Kina.
Varför ska bussbolagen i Europa köpa kinesiskt?
– Priset är naturligtvis det som skiljer allra mest, den som köper en buss från Yutong spar mellan en till 1,5 miljoner kronor jämfört med motsvarande buss från en europeisk tillverkare. Men jag kan lova att kvaliteten är bra, allt från vindrutetorkare till motor tillverkas i Västeuropa, säger Dan Rasmussen.
Läs mer om nya kinabussen i TRAFIKFORUM nr 3 som utkommer i mitten av april!