23948sdkhjf

Ny lyxbusslinje igång!

Efter veckor av hemliga förberedelser – nu startar första exklusiva busslinjen i Storstockholm mellan Stocksund och Stureplan. Nystartade First Class Coach är bussblaget bakom.
Den nya kollektivtrafiklagen som nu gällt i tre månader har inte lett till särskillt många nya kommersiella busslinjer. Nu ska det bli ändring på det – nybildade bussbolaget First Class Coach Sweden AB satsar på lyxtrafik mellan exklusiva förorter runt svenska storstäder till strategiska mål i citykärnorna. Först ut är linjen Stocksund-Stureplan med fyra avgångar i vardera riktningen förmiddag respektive eftermiddag/kväll.

Tidigare i år startade en ny busslinje mellan Nacka och Kista av Veolia. Den tycks ha fått ett ganska hyggligt mottagande. Men de flesta kommersiella busslinjer hittills i år är helglinjer till teatrar i Stockholm från medelstora städer i Mellansverige och shoppinglinjer från flera håll till destinationen GeKås i Ullared. Det finns fler exempel där tidigare beställningstrafik gjort om till linjer inriktade på just shopping för folk på landsorten som vill ta sig till orter med lockande stormarknader.

– Att köra pensionärer och landsortsshoppare till Ullared får andra ta hand om. Vi satsar där pengarna finns, på dem som verkligen kan betala för sig, säger Predrag Prevaranti , mannen bakom nystarade bussbolaget First Class Coach med huvudkontoret i Flaxenvik norr om Stockholm.

Predrag Prevaranti betecknar sig själv som affärsman, entreprenör och personlig tränare, allt detta har han tidigare sysslat med i städer som Zagreb, Bremen och Östhammar som han nu lämnat för Åkersberga och Flaxenvik. Kan han verkligen bussbranschen?

– Skulle det vara en fördel? Ingen har hittills fått personer i välbeställda områden att kliva på en buss, jag som kommer utifrån kan se problematiken ur målgruppens perspektiv, våra bussar motsvarar de här människornas krav på stil, elegans och komfort, säger Predrag Prevaranti.

Det är dock ingen enkel uppgift att få stocksundsborna att släppa sina älskade stadsjeepar och sätta sig i en buss. Bara ordet kollektivtrafik kan få många i förorten att rysa och tänka på forna sovjetiska kolchoser och kommunistiskt förtyck. Inte lär det gå enklare när First Class Coach ska öppna trafik från Saltsjöbaden, Djursholm, Särö, Hindås, Skanör/Falsterbo och andra platser där få någonsin suttit i en buss eller annat så kallat kollektivt färdmedel. Men Predrag Prevaranti verkar inte orolig, hans trafik kommer aldrig någonsin att kallas för kollektivtrafik. Han funderar på att införa det alternativa begreppet ”marknadstrafik” som passar mycket bättre.

Men det kommer mera:

– Det vi kan locka med är att vi inte kommer att tillåta barnvagnar eller småbarn på våra bussar. Vi undersöker också möjligheterna att få bort pensionärerna, ingen i vår tilltänkta målgrupp gillar snoriga, skrikiga ungar eller gnälliga gubbar och käringar. Bort med dem alltså.

Går det verkligen att hindra vissa resenärer att åka med trots att de vill och kan betala, det handlar ju ändå om kollektivtrafik även om man i det här fallat vill kalla den marknadstrafik? Det finns ju krav på tillgänglighet? Enligt Predrag Prevaranti kan sådana krav bara riktas till dem som kör trafik som upphandlas för skattemedel. I den kommerseilla trafiken är det inga sådana pengar med, därför är det fritt fram för aktörerna att själva bestämma vem som får borda bussen eller inte. Därför blir det garanterat gnäll- och skrikfritt ombord på First Class Coach – säkert lockande för många som i dag väljer bilen.

Men det kommer ännu mera.

Redan i god tid före starten har ett antal nyckelpassagerare värvats till den första lyxbusstrafiken mellan Stocksund och Stureplan. Dessa kommer sedan att utgöra en slags jury som tar ställning till om vilka som verkligen platsar i lyxbussen. Allt för att det inte ska gå snett, rätt folk ska borda lyxbussen, annars faller idén, enligt Predrag Prevaranti.

– Se det positiva i detta: Att bli utvald att få åka med ger bussresandet hos oss mycket hög status. Som jag ser det kommer det att höja statusen på alla bussresor litet grand, säger han.

Men nu kommer det ännu mera ändå.

– Allt är inte på plats, men det är nära nu: Bar ombord! Vi har i princip ett ja till utskänkningstillstånd klart, det är bara några små detaljer som återstår. Och då kan vi alltså erbjuda drinkar och ädla viner på våra turer från city till hemorterna, en after work på vägen hem. Latte och GI-frukost har vi redan klart från första turen, säger Nexhmije Hajdut , nu cateringansvarig på First Class Coach, men för några år sedan nattklubbsägare, sommelier och variteartist i albanska Tiranas mera mondäna kvarter.

Och så kommer det litet till:

Trafikstarten sker 1 april 2012, en nästan helt vanlig söndag med litet kallare väder än förra veckan. Inte många Storstockholmare åker ens till ett Stureplansjobb en sådan dag. Så det finns skäl att anta att nästa trafikstart med First Class Coach inte kommer att inträffa förrän om jämt ett år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078