Skånekustlinje ska lyftas
Kustbusslinje 190 mellan Ystad och Trelleborg har blivit allt mer sågad av resenärerna över tid – nu ska Skånetrafiken och Arriva reda ut orsaken till missnöjet och vända trenden.
Utifrån kvalitetsmätningen gick det inte att utläsa exakt vad i resandet kunderna var missnöjda med. För att få veta varför delade Arrivas representanter ut enkäter till resande mellan Skateholm och Trelleborg under ett par dagar i slutet av februari. Många ville berätta vad de tyckte, över 100 svar kom in.
Lyhörda för kunden
På frågan om vad som skulle göra resan med linje 190 bättre, svarade nästan hälften fler turer. Var femte efterlyste bättre punktlighet.
– Vi ville veta mer om vad våra kunder tycker, så vi passade på att fråga om de var intresserade av att träffa oss och Arriva för att diskutera vidare, säger Pia Eriksdotter , trafikutvecklare på Skånetrafiken.
Det visade sig att 25 personer ville delta, och i slutet av mars träffades några av dem i två fokusgrupper för att diskutera möjligheterna för linje 190.
– Det var roligt att så många ville vara med, vi är lyhörda för våra kunders synpunkter och genom att få in deras förslag kan vi försöka göra förbättringar, säger Pia Eriksdotter.
Värdefulla åsikter
Synpunkterna från de engagerade fokusgrupperna handlade mycket om just tidtabellen och möjligheterna till byten. Yngre resenärer önskar senare turer på nätter och helger, medan äldre vill kunna resa till nöjen och fritidsaktiviteter på helger och kvällar.
– Det är svårt att tillgodose alla önskemål, men vi har fått in bra synpunkter som vi ska fundera vidare på. Och de sammanställda synpunkterna blir värdefulla för trafikutvecklarnas framtida planering av trafiken säger Pia Eriksdotter.
Det framkom även en hel del positiva synpunkter, mitt i diskussionerna om förbättringar.
– Det var glädjande att höra att ungdomarna som reser varje dag verkligen gillar sina förare och vet vad de heter, säger Pia Eriksdotter.