Bra 2011 för NSB
Norska NSB-koncernen kan luta sig tillbaka på ett mycket bra 2011 – antalet resande ökade med 11 miljoner jämfört med 2010. Nettbuss står för merparten av ökningen.
– Ökningen av antalet passagerare i Nettbuss beror på en ökning av marknadsandelarna för det företaget. Vi märker också en ökat tillströmning av kunder till våra lokaltåg, specielt mot slutet av året. En av förklaringarna är helt klart bättre punktlighet, säger Geir Isaksen , koncernchef i NSB.
När det gäller tågtrafiken inom NSB så ökade även den om än med blott 1,5 procent jämfört med år 2010. Totalt reste 52,5 miljoner passagerare med NSB:s tåg. De totala driftsintäkterna för persontågsverksamheten under 2011 var 5380 miljoner norska kronor (4871 miljoner norska kronor 2010), en ökning med 10 procent. Driftsresultatet blev dock fortsatt negativt, minus 29 miljoner norska kronor. Men det är avsevärt bättre än under 2010 då driftsresultatet var ett underskott på hela -234 miljoner norska kronor. Förbättringen mellan 2010 och 2011 på 205 miljoner norska kronor beror enligt NSB på hemtagna upphandlingar av tågtrafik, ökat antal resande tillsammans med förbättrad driftsäkerhet med färre trafikavbrott under vintern.
Persontåg hade en positiv utveckling i fråga om punktlighet under hösten 2011 som en följd av NSB:s åtgärder i form av uppgraderingen av infrastrukturen runt Oslo S och öppning av ett nytt dubbelspår på den hårt trafikerade järnvägssträckan Lysaker-Sandvika.
Nettbuss körde totalt 126 miljoner resenärer i sina bussar under 2011 – en ökning med 10 miljoner resande jämfört med 2010. Av dessa står TIMEkspressen för 4,6 miljoner passagerare (4,4 miljoner 2010). Totala driftsintäkterna för 2011 landade på 4864 miljoner norska kronor (4318 miljoner norska kronor 2010) vilket är en ökning med 13 procent. Driftresultat för bussverksamheten blev 85 miljoner kronor (180 miljoner norska kronor 2010) en minskning med 95 miljoner norska kronor. Ökningen av driftsintäkerna kan hänföras till övertagen trafik medan nedgången i driftsresultatet skylls på ökade kostnader, framför allt ökat dieselpris. Till det kommer att 2010 års räkenskaper innehöll engångseffekter på 70 miljoner norska kronor genom ett avslutat AFP-avtal på just den summan.