Trafikutskottet: Stoppa taxifusket
Trafikutskottets majoritet föreslår ett paket med kraftfulla åtgärder mot fusket inom taxibranschen. Alliansen reserverar sig dock mot utskottets förslag signerat S, V, MP och SD.
Trafikutskottet konstaterar att taxiresenärerna har blivit otryggare sedan avregleringen av branschen 1990. Det förekommer skattebrott och problem med prissättningen av taxiresor. Till exempel kan en resa kosta upp till 2000 kronor mellan Stockholms innerstad och Arlanda. Utskottet anser därför att det behövs redovisningscentraler till vilka köruppdragen och ersättningarna rapporteras. Anslutning till en redovisningscentral bör vara ett krav för att en åkare ska få taxitillstånd. Kostnaderna för att införa redovisningscentraler kan hållas nere genom att befintliga beställningscentraler används. En övergångsperiod bör gälla innan de nya reglerna träder i kraft. Utskottet föreslår att riksdagen gör ett så kallat tillkännagivande till regeringen i frågan.
Utskottet föreslår också ett tillkännagivande om att tillsätta en statlig utredning som tar ett samlat grepp om branschens utveckling. Utredningen bör ta fram åtgärder för att komma till rätta med fusket inom taxinäringen. Utskottets beslut grundar sig på motioner från Socialdemokraterna men bakom det står inte bara S utan även MP, SD och V.
Transportstyrelsen har beslutat om att slopa bestämmelserna om kravet på lokalkännedom för taxiförare i Stockholms län i syfte att öka konkurrensen i branschen. Beslutet började gälla den 1 april 2012. Enligt Transportstyrelsen har bestämmelserna, som tillkom efter avregleringen, inte bidragit tillräckligt till att höja förarnas lokalkännedom. De har heller inte minskat deras behov av att använda kartor eller andra hjälpmedel som GPS.
Trafikutskottet anser att Transportstyrelsen har varit fel ute i sitt beslut, och att det varken gynnar resenärerna eller seriösa åkare. En GPS har inte täckning överallt och är inte alltid uppdaterad om stadsbilden. Den tar heller inte hänsyn till exempelvis vägarbeten och köer, vilket kan leda till att en förare kör långa omvägar på kundens bekostnad. Dessutom har Stockholms län redan en överetablerad taximarknad. Det är därför inte nödvändigt att slopa kravet på lokalkännedom för att öka konkurrensen. Det är en av garanterna för taxiförarnas och branschens status, och en viktig del i besöksnäringen.
Utskottet vill att riksdagen gör tillkännagivande till regeringen om att bestämmelserna om kravet bör vara kvar. Utskottet beslut grundar sig på ett par motioner från Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. Bakom beslutet står S, MP, SD och V.
Reservationer från regeringspartierna
Regeringspartierna – M, FP, C och KD – säger nej till utskottsmajoritetens förslag. När det gäller redovisningscentraler hänvisar partierna till att Regeringskansliet redan arbetar med frågan om hur ett system ska kunna införas som ger myndigheterna den information de behöver för att kunna kontrollera att taxibranschen följer gällande regler.
Vad gäller förslaget om att tillsätta en utredning understryker partierna att regeringen har gett ett uppdrag till Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen som rör taxibranschen. Uppdraget gäller bland annat uppföljning, analys och kontroll av regelefterlevnaden.
Regeringspartierna anser att kravet på lokalkännedom inte behövs. De förutsätter att taxibranschen håller sin personal välutbildad för att kunna utföra sitt arbete utan att detta ska behöva regleras lagstiftningsmässigt. De understryker att riksdagen normalt inte brukar föreskriva detaljerade lokala villkor i trafiksammanhang, och att frågan är delegerad till Transportstyrelsen.