23948sdkhjf

SL ska skärpa styrningen

SL ska bli ännu bättre på styrning och uppföljning – det säger trafiklandstingrådet Christer G Wennerholm i sin kommentar till revisorernas synpunkter på hur SL bör fungera.
Landstinget har både auktoriserade revisorer och politiskt tillsatta lekmannarevisorer som granskar landstingets olika verksamheter. Det har inkommit 13 rekommendationer till SL från de auktoriserade revisorerna samt en samlad bedömning från de politiska lekmannarevisorerna på hur SL kan förbättra sin verksamhet. Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) ger nu sin syn på denna bedömning.

– För mig är det viktigt att varje krona används där den gör som mest nytta och att vi tillämpar ett effektivt arbetssätt. Genom tydligare styrning och ännu bättre uppföljning fortsätter arbetet för att Stockholm ska ha en kollektivtrafik i världsklass, säger Christer G Wennerholm och fortsätter:

– Vi har genomfört en mycket omfattande omorganisation av SL. Jag kan konstatera att revisionen berömmer vårt arbete med att ta tag i de interna förbättringsmöjligheter som finns på SL. SL arbetar också intensivt med att genomföra de förbättringar som föreslås. 9 av 13 rekommendationer är delvis redan genomförda och nu återstår åtgärder kring upphandling och avtalshantering. SL ska bli ett ännu mer professionellt företag

– De politiska lekmannarevisorerna har själva gjort bedömningen att den interna styrningen och kontrollen är otillräcklig vad det gäller intern kontroll, projektuppföljning och SL Access. Samtidigt konstaterar de att SL arbetar hårt med omorganisationen och med rekrytering för att täcka de 45 vakanser som ännu finns i bolaget.

– Den omorganisation och de förbättringar som har genomförts har också gett resultat redan i år, det är mycket positivt. För att ytterligare förbättra verksamheten har styrelsen och trafiknämnden dessutom beslutat om att överföra all verksamhet till trafiknämndens nya förvaltning. Även detta är en stor förändring som nu ska påbörjas och det tar tid innan full styrfart uppnås, säger Christer G Wennerholm och tillägger:

– När alliansen vann valet 2006 låg kundnöjdheten på 64 procent. Nu är 72 procent av våra resenärer nöjda. Det är en klar förbättring samtidigt som jag vill att det ska bli ännu bättre. Därför tror jag att de här förändringarna behövs i organisationen. Vi ska komma ihåg att arbetet för en bättre kollektivtrafiken får aldrig upphöra.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078