Bärgning på E4 för farlig
Arbetsmiljöverket kräver säkrare bärgningsarbete på E4 i Stockholms län. Nya regler som införts ska rädda liv och nu gäller de att de efterlevs, enligt verket.
Från och med måndag, den 2 april, är det inte tillåtet att bärga eller utföra servicearbete på havererat fordon utan att påkörningsskydd finns. Ett drygt 50-tal företag påverkas av beslutet.
– Det handlar om att rädda liv. Ingen ska med livet som insats bärga eller serva bilar som krockat eller fått problem. Vi vill bidra till en hög och enhetlig säkerhetsstandard för alla företag i branschen. Särskilt stor är risken på E4 med de höga hastigheterna som råder där, säger Håkan Edén , tillsynsdirektör vid Arbetsmiljöverkets distrikt i Stockholm.
Under fem år 2003-2007 omkom tjugo personer i samband med vägarbete. För väg- och anläggningsarbete har olika typer av säkerhetsåtgärder införts till skydd mot påkörningar. Nu är det alltså bärgningsarbetarnas tur.
Beslutet är ett så kallat vitesförbud och omfattar två villkor för servicearbete på E4 samt på- och avfarter:
* Arbetet ska skyddas av ett särskilt fordon, godkänt av polisen och Trafikverket
* Varselkläder ska användas
Samtliga berörda företag har under senare år inspekterats.
−Våra krav är väl underbyggda. Säkerheten ökar även för den som tillkallar assistans och för medtrafikanter. På sikt är förhoppningen att ökade skyddsnivåer ska spridas till andra utsatta vägsträckor på frivillig väg, säger Håkan Edén.