23948sdkhjf

Norra länken slipper skatt

Trafikverket och Stockholms stad har lämnat ett gemensamt förslag till en revidering av zonerna för trängselskatt där Norra länken föreslås bli avgiftsfri.
Invånartalet i regionen växer stadigt och ny infrastruktur och nya stadsdelar växer fram. Två exempel är Norra länken, som öppnar för trafik, och Hagastaden där boende flyttar in från 2015 och framåt. Stockholms stad och Trafikverket föreslår en justering av betalstationernas placering, men inte någon förändring av avgiftsnivåerna.

En modern och växande stad som Stockholm behöver trängselskatt för att öka framkomligheten genom att styra efterfrågan på resor. Eftersom det kostar olika mycket vid olika tidpunkter kan en del välja att vid högtrafik avstå från resor, resa vid andra tidpunkter, resa flera i varje fordon eller välja andra transportslag, som cykel eller kollektivtrafik.

Jämfört med tiden före trängselskatteförsöket 2005 har trafiken minskat med cirka 20 procent. Trafikminskningen har dessutom hållit i sig, trots att befolkningsökningen i regionen är stor. För att kunna behålla denna effekt måste trängselskattezonerna ses över vid nybyggnation.

Förslaget har utarbetats i samverkan med Solna stad, Lidingö stad, Transportstyrelsen och SL.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125