Eftermonteringen hotad
Eftermontering av buss i miljözon håller precis på att gå i mål – men den svenska föreningen Swedish National Coach organisation försöker få EU att säga nej.
Men Svenska bussresearrangörsföreningen, Swedish National Coach organisation , sågar idén med eftermontering och uppmanar tjänstemän på EU-kommissionen att göra lika dant. Föreningen uppger sig ha stöd från svensk fordonsindustri. Dessa har också tidigare varit kritiska eftersom eftermonteringen kan minska försäljningen av nya bussar. Vissa uppgifter tyder på att Volvo kontaktat Svenska bussresearrangörsföreningen som har erkänt bra kontakter inom EU-kommissionen för att få dem att agera i fordontillverkarnas intressen – hur det än ligger till med Volvos inblandning så har föreningen agerat genom att uppmana tjänstemän på EU-kommissionen att sätta stopp för eftermontering genom att skicka ett e-postmeddelande till kommissionen där man framför argument för stoppa eftermontering.
E-posten som Svenska bussresearrangörsföreningen sände till EU-kommissionen skickades vidare till Oleg Kamberski , ansvarig för persontrasporter och taxi inom International Transport Union, IRU, där också BR är medlemmar. Därför kontaktade Oleg Kamberski BR sedan han läst e-postmeddelandet från Svenska bussarrangörsföreningen för att få en förklaring. Eftersom den svenska medlemsorganisationen arbetat för ett ja till eftermontering skapades förvirring när en annan svensk organisation nu arbetade målmedvetet för ett nej och sade sig ha stöd frön bland andra den svenska fordonsindustrin.
Enligt BR:s uppfattning innehåller e-postmeddelandet från Svenska bussresearrangörsföreningen en rad faktafel. Bland annat framfördes uppfattningen att svenska bussföretagare upprörts över att eftermontering skulle bli möjlig i miljözoner. Något som alltså är precis tvärt om, enligt BR som arbetat i flera år med att få igenom branschens önskade eftermontering.