23948sdkhjf

Tunnelbanan rekordpunktlig

Mars 2012 visar rekordsiffror för punktligheten i tunnelbanan. Genomsnittet på 97,4 procent överträffar kontraktsmålet med SL som ligger på 94,6 procent, enligt MTR.
– Det är mycket glädjande att vi än en gång överträffar målen för punktlighet eftersom vi vet att det är en av de viktigaste faktorerna för våra resenärer. Våra medarbetare har gjort ett storartat arbete för att höja våra siffror, säger Peter Viinapuu , vd för MTR Stockholm.

Det pågår ett flertal projekt i samarbete mellan SL och MTR Stockholm för att förbättra punktligheten och turtätheten i tunnelbanan. Arbetet med nytt signalsystem på Röda linjen är i full gång. Försöken med ATO-körning (Automatic Train Operation) på Gröna linjen fortsätter med goda resultat.

– Vi ska bli ännu bättre på punktlighet. Tillsammans med säkerhet och kundservice är det vårt viktigaste fokusområde framöver, för att vi ska uppnå vår vision om världens bästa tunnelbana, säger Peter Viinapuu.

MTR Stockholm har uppnått punktlighetsmålen i kontraktet varje år sedan övertagandet i november 2009. Kontraktkraven på punktlighet ökar dessutom årligen, vilket gör att MTR Stockholm måste prestera bättre och bättre varje år.

Även när man mäter genomsnittet för de senaste 12 månaderna, är genomsnittet för mars 2012 ett rekord. Punktligheten för de tre tunnelbanelinjerna i mars var: 98.2 procent på Blå linjen (kontraktsmål 95,9 procent), 97,2 procent på Röda linjen (kontraktsmål 92,8 procent) och 97,2 procent på Gröna linjen (kontraktsmål 93,5 procent). Genomsnittet för mars var 97,4 procent (kontraktsmål 94,6 procent). I mars 2011 låg genomsnittet på 94,3 procent (kontraktsmål: 93,5 procent).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157