Guldägget går till vanliga svenskar
I december 2011 togs Sveriges officiella twitterkonto över av vanliga svenskar. Nu får Curators of Sweden Guldägget i kategorin PR och ett Silverägg i kategorin Digitalt.
– Det som först fascinerade den internationella publiken var själva öppenheten i Curators of Sweden, men nu beror genomslaget på att de medverkande lyfter intresseväckande frågor, från amning till HBT-rättigheter. Det visar att vi gjort rätt som litat till invånarnas egna berättelser. Internationellt finns en känsla av att om något land skulle göra detta, så vore det Sverige. Vi är respekterade för vår öppenhet och vårt innovativa arbetssätt.
Hittills har Curators of Sweden hunnit täcka in en rad olika erfarenheter från twittrare runt om i Sverige. Satsningen ska fortsätta med ännu fler och mer varierade röster så länge intresset lever på Twitter. Thomas Brühl , vd på VisitSweden, tillägger:
– Att låta dem som verkligen representerar Sverige bidra till att ge en sann bild är ett nytt framgångsrecept. En stark Sverigebild har stor betydelse för både besöksnäringen och andra näringsgrenar.