23948sdkhjf

Nya avtalsformer i Skåne

Fler ska resa kollektivt i Skåne tack vare nya avtalsformer. Det är i alla fall var aktörerna inom Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik hävdar.
Mer kollektivtrafik för pengarna är möjligt att uppnå genom att följa branschens gemensamma rekommendationer och standarder i upphandlingar. Det hävdar aktörerna inom ”Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik” som sedan 2008 arbetat för att fördubbla marknadsandel och resande i kollektivtrafiken, bland annat genom upphandlingar och avtal som bättre än hittills driver mot ett ökat resande och ökad kompletterande kommersiell trafik. De upphandlingar som nu genomförs i Skåne är bland de första att fullt ut använda branschens rekommendationer och innebär ett genombrott.

Kollektivtrafikresandet i Sverige ökar samtidigt som kostnaderna stiger. Mellan 2007 och 2010 ökade resandet med 6 procent medan kostnaderna steg med 25 procent enligt officiell statistik.

– Ska vi kunna utveckla kollektivtrafiken och få fler att ställa den egna bilen för att minska transporternas miljöpåverkan, minska trängseln i våra storstäder och ger fler möjlighet att pendla till arbete och studier behöver kollektivtrafiken växa. Då måste vi vända trenden och få fler resenärer till lägre kostnad. Vi vet att vi kan göra det bland annat genom att arbeta smartare, till exempel genom att följa branschens rekommendationer kring standardiserade fordon och på så sätt pressar produktionskostnaderna, säger Anna Grönlund , förbundsdirektör i Svenska Bussbranschens Riksförbund och ordförande i Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik.

I Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik samverkar sedan 2008 Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Svensk Kollektivtrafik, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Svenska Taxiförbundet, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket

– Nu när Skånetrafiken tar steget och inför en ny avtalsmodell i syfte till att få fler och nöjdare kunder, känns det naturligt att utgå från de rekommendationer som har tagits fram med bred förankring hos branschens aktörer. Vår förhoppning är nu att vi tillsammans med våra trafikföretag och andra intressenter vidareutvecklar nya arbetssätt där avtalens fulla potential nyttjas till att nå de resandemål vi satt för framtiden, säger Henrik Dagnäs , trafikdirektör vid Skånetrafiken.

Den branschgemensamma avtalsprocessen med tillhörande modellavtal och avtalskravbilagor finns publicerade på www.fördubbling.se och kan kostnadsfritt hämtas där. Medlemmarna i de ingående branschorganisationerna och myndigheterna inom Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik arbetar tillsammans med att diskutera och utveckla branschstandards inom den gemensamma avtalsprocessen. Arbetet publiceras löpande och baseras på fler goda exempel från hela branschen.

Avtalsprocessen är ett av de bärande projekten inom Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik sedan arbetet inleddes 2008. Andra delar handlar om infrastruktur och regional planering, till exempel rörande de Trafikförsörjningsprogram som i och med Ny kollektivtrafiklag från 1 januari 2012 är obligatoriska att ta fram för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065